Meld je nu aan voor de vierde editie van de Training Energieboswachter

5 februari 2024

Meld je nu aan voor de vierde editie van de Training Energieboswachter

Training Energieboswachter Natuur en Milieufederaties
Na drie succesvolle jaren, gaat in april 2024 voor de vierde keer onze Training Energieboswachter van start! In deze training word je in drie maanden tijd opgeleid tot burgerexpert, en weet je als geen ander hoe je de natuur een plek geeft bij nieuwe én bestaande energieprojecten. Dit jaar vindt de training plaats bij negen Natuur en Milieufederaties. Met de start van deze nieuwe trainingsronde, wordt dit landelijke netwerk van experts uitgebreid en ontstaan er nog meer kansen voor een biodiverse energietransitie – en dat is hard nodig in Nederland.

Een belangrijke rol voor Energieboswachters

Om de klimaatdoelen te behalen, is het namelijk belangrijk dat de energietransitie in volle vaart wordt uitgevoerd. Wind- en zonneparken vormen hiervoor een groene oplossing. Tegelijkertijd staat de natuur in Nederland onder druk; de biodiversiteit neemt af en daarmee komen veel soorten in gevaar. De oplossing: wind- en zonneparken die de natuur versterking geven.

Energieboswachters zijn dé experts om dit proces in goede banen te leiden. In een programma van drie maanden, worden zij door experts opgeleid tot volwaardige burgerexperts die als gesprekspartner kunnen optreden voor ontwikkelaars en beleidsmakers. Zij zijn de schakel tussen de energietransitie, natuurversterking en het betrekken van omwonenden. Met hun kennis zorgen de Energieboswachters ervoor dat deze drie belangen niet botsen, maar elkaar juist versterken. Een waardevolle aanwinst voor ieder energieproject dus.

Onderdeel van een breed netwerk

Deelnemers aan de training zijn bijvoorbeeld leden van lokale groene burgerinitiatieven, omwonenden van nieuwe energieprojecten of leden van een lokale energiegroepen. Eerder werden al 220 Energieboswachters opgeleid, die een landelijk netwerk vormen vol essentiële kennis. In deze nieuwe trainingsronde zullen nog meer burgerexperts worden opgeleid, waardoor Nederland over een steeds groter netwerk aan Energieboswachters zal beschikken. Binnen dit netwerk zoeken Energieboswachters elkaar op, worden interessante excursies georganiseerd en worden ervaringen uitgewisseld.

Enthousiasme onder de deelnemers

Eerdere deelnemers zijn enthousiast. Zo zegt Jos van Betuw, Energieboswachter en deelnemer van de training in 2023: “Met deze kennis kan ik zon- en windprojecten voortaan beter beoordelen op ecologische kwaliteit en advies geven voor verbeteringen. Ik kan ook gerichter inbreng geven voor vernieuwing van het gemeentelijk biodiversiteitsbeleid. Hopelijk leidt dat tot betere plannen!” Ook Evert Obdeijn, deelnemer uit 2022, is enthousiast over de training en past zijn opgedane kennis toe bij de totstandkoming van Zonnepark Essenbos. Daar heeft hij een belangrijke rol in het samenbrengen van de energiecoöperatie en omwonenden, en past hij zijn kennis toe in zijn advies om biodiversiteit een grote rol te geven binnen dit project.

Op de foto: de Gelderse deelnemers aan de Training Energieboswachters in 2023 nemen hun certificaat in ontvangst.

Word ook Energieboswachter

De community van Energieboswachters blijft groeien, en ook jij kunt hier onderdeel van uitmaken! Voor een kleine bijdrage van slechts € 49,- sluit je van april t/m juni aan bij de training, waarna je de officiële titel van Energieboswachter mag dragen. Meld je aan via onze website, en vergeet niet om ook geïnteresseerden in je omgeving te tippen over deze training. Dit jaar zal de training plaatsvinden in de provincies Utrecht, Friesland, Flevoland, Noord-Holland, Zuid-Holland, Drenthe, Groningen, Limburg en later in het jaar (vanaf september) ook in Gelderland.

Aanmelden voor de Training Energieboswachter

Tags: