Zo reken je uit hoe je lokale energie-initiatief winstgevend wordt

6 maart 2014

Zo reken je uit hoe je lokale energie-initiatief winstgevend wordt

De nieuwe ‘postcoderoosregeling’ moet het buurtbewoners makkelijker maken om samen duurzame energie postcoderoosop te wekken. Dat is hard nodig, want Nederland produceert nog veel te weinig groene stroom. Maar maakt de postcoderoos het wel echt makkelijker?

In de praktijk roept de regeling veel vragen op. Zo blijkt het moeilijk om de lokale zonneprojecten echt winstgevend te krijgen. Dat komt onder andere door alle bijkomende kosten waar bewoners in eerste instantie vaak niet aan denken. Denk aan onderhoudskosten voor de panelen of de kosten van beheer en administratie.

Slim rekenmodel

energiekbaarnAdviseur Floris Bruning van adviesbureau Soft Energy ontwikkelde met verschillende partijen een slim rekenmodel om te bepalen of deelname aan een postcoderoos rendabel is en of je die deelname rendabel kan maken. Op 18 maart 2014 vertelt Bruning in Baarn hoe dit rekenmodel werkt en wat buurtbewoners en coöperaties ermee kunnen.

De lezing van Foris Bruning wordt ingeleid door Sander van Veen van EnergiekBaarn. Hij vertelt over de coöperatieplannen van EnergiekBaarn. Ook zal de Natuur en Milieufederatie Utrecht vertellen over het Servicepunt HIER opgewekt, waar buurtbewoners terecht kunnen om hun duurzame energie-initiatieven van de grond te krijgen.

Aanmelden

De bijeenkomst begint om 20:00 uur en duurt tot ongeveer 22:00 uur. Na afloop is er gelegenheid tijdens een borrel na te praten over concrete projecten. De exacte locatie volgt zo spoedig mogelijk, maar is in ieder geval in Baarn. De bijeenkomst is een initiatief van de Natuur en Milieufederatie Utrecht en energiecoöperatie EnergiekBaarn. Aanmelden kan tot 16 maart via het opgaveformulier.