Woning in Nieuw-Buinen krijgt warme trui

25 maart 2015

Woning in Nieuw-Buinen krijgt warme trui

In Nieuw-Buinen heeft een woning een warme kleurige trui gekregen. Met deze symbolische actie vraagt de Natuur en Milieufederatie Drenthe aandacht voor de geweldige kansen voor energiebesparing in bestaande woningen. Het gigantische breiwerk, van maar liefst 40m2, is de afgelopen maand gemaakt door talloze breiwilligers en door medewerkers van aannemingsbedrijf Rottinghuis vakkundig op het huis gezet.

De Natuur en Milieufederatie Drenthe roept nieuw gekozen provinciebestuurders op meer werk te maken van energiebesparing. Op dit moment gaat er in Drenthe per jaar ruim 250 miljoen per jaar bij woningen via de energierekening de deur uit. Voor de komende bestuursperiode dus meer dan 1 miljard euro!  Door te investeren in het verbeteren van bestaande woningen, ontstaat werkgelegenheid bij bouw- en installatiebedrijven en helpen we bewoners aan een lagere energierekening.

Driekwart van de Drentse woningen, zo’n 150.000 huizen, staan nu nog in de kou. Zij dragen het energielabel C of lager. Dat leidt tot steeds hogere energielasten en er gaat veel energie verloren.

Rottinghuis heeft in Nieuw-Buinen samen met de woningcorporatie Lefier onlangs  twee nul-op-de-meter woningen gerealiseerd. Deze woningen zijn in korte tijd van een moderne warme jas voorzien. Zij maken onderdeel uit van de innovatieve energiesprong die corporaties en bouwbedrijven in de woningbouw  willen realiseren. Nul-op-de-meter betekent dat de energiemeter aan het einde van het jaar op nul staat. Er wordt dus evenveel energie opgewekt, als er wordt verbruikt. Dit soort voorbeelden geven aan dat via innovatie en de juiste investeringen grote sprongen gemaakt kunnen worden.

Onder de breiwilligers is ook een isolatiepakket verloot. Dankzij de sponsoring van Ratering isolaties uit Buinerveen zal de familie Van Sen uit Assen een nog beter geïsoleerd huis krijgen.

Bekijk het filmpje van de onthulling van de ingebreide woning:

Lees en bekijk ook het nieuwsitem van RTV Drenthe.

Bekijk het filmpje over de nul-op-de-meter woning in de Veenkoloniën:

Bekijk hier the making of:

De inbrei-actie is onderdeel van een reeks activiteiten die onder de vlag Groen Drenthe Werkt georganiseerd worden door Natuurmonumenten, IVN, Staatsbosbeheer, Het Drentse Landschap, Landschapsbeheer Drenthe en de Natuur en Milieufederatie Drenthe. Kijk op www.groendrenthewerkt.nl.