Wie wordt de Pluk van de Petteflet van 2015?

25 januari 2015

Wie wordt de Pluk van de Petteflet van 2015?

De Natuur en Milieufederaties en VARA’s Vroege Pluk van de Petteflet Vogels hebben de voorrondes geopend voor de Pluk van de Pettefletprijs 2015. Vanmorgen heeft Volkert Vintges van De Natuur en Milieufederaties het startschot gegeven in het radioprogramma Vroege Vogels.. Mensen die zich op een bijzondere manier inspannen voor natuur en milieu kunnen hun initiatieven aanmelden. Die initiatieven moeten natuurlijk wel helemaal passen bij de acties van Pluk van de Petteflet zelf: slim van opzet, creatief, ondeugend, effectief en eenvoudig uit te voeren. Projecten met een innovatief karakter verdienen de voorkeur.

Pluk van de Petteflet is de hoofdpersoon uit het gelijknamige boek van Annie M.G. Schmidt, met illustraties van Fiep Westendorp. Hij voorkomt dat de Torteltuin, een groen paradijsje in de stad, ten prooi valt aan een projectontwikkelaar. Ook redt hij de Krullevaar, een met uitsterven bedreigde vogel. Iedereen die een project uitvoert waar de natuur en/of het milieu in Nederland beter van worden, kan meedingen naar de Pluk van de Pettefletprijs.

De Pluk van de Pettelfetprijs is een initiatief van De Natuur en Milieufederaties en het VARA-radioprogramma Vroege Vogels. Tot half februari 2015 vinden de provinciale voorrondes plaats. De 12 provinciale winnaars van de Pluk van de Petteflet Natuurprijs gaan door voor de landelijke Pluk van de Petteflet Natuurprijs.  In maart 2015 zal een landelijke jury met onder andere Flip van Duijn, zoon van Annie M.G. Schmidt, drie provinciale genomineerden selecteren, waarop het publiek via internet kan stemmen.  Vroege Vogels zal in mei de winnaar bekendmaken. De prijs bestaat uit een bedrag van € 3.000,-, bestemd voor de uitvoering van het initiatief. In 2013 ging de prijs naar Jelle Medema voor zijn initiatief De Makkelijke Moestuin.