Wie wordt de nieuwe Gelderse Pluk van de Petteflet?

17 februari 2015

Wie wordt de nieuwe Gelderse Pluk van de Petteflet?

Tien inwoners van Gelderland dingen mee naar de GelderseGelderse natuur en milieufederatie Pluk van de Petteflet-prijs 2015. Via de website van de Gelderse Natuur en Milieufederatie kan het brede publiek tot 1 maart zijn stem uitbrengen. De kandidaten zetten zich, vaak samen met anderen, op bijzondere wijze in voor natuur en milieu in de directe omgeving. De winnaar van deze Gelderse voorronde zal worden genomineerd voor de landelijke Pluk van de Petteflet Natuur en Milieuprijs 2015. Hieraan is een bedrag van 3.000 euro gekoppeld.

De tien kandidaten in Gelderland zijn:

1. Piet van Andel (Herwijnen): Ooievaars langs de Waal
  2. Herman Berteler (Groesbeek): Vogels op de golfbaan
  3. Carine van Boxtel (Zaltbommel): TorenTuin Zaltbommel
  4. Ko van Huissteden (Epse): In actie tegen schaliegas
  5. Elsa Loosjes (Bennekom): Actieplan tegen verstening
  6. Edwin van der Molen (Arnhem): Park Kinderkamp Arnhem
  7. René Turk (Zevenaar): Holle Bolle Kikker tegen zwerfvuil
  8. Sander Turnhout (Nijmegen): De natuur als grootste sportschool
  9. John Verheijden (Zutphen): Coöperatie Atelier 3D
  10. Lieke Vullings (Groesbeek): Een oeroud woud herstellen

Iedereen kan een stem uitbrengen op www.gnmf.nl/pluk.

Pluk

Bij haar 40-jarig bestaan in 2011 nam de GNMF het initiatief tot de Pluk van de Pettefletprijs. De GNMF voelt zich verwant aan de hoofdpersoon uit het gelijknamige boek van Annie M.G. Schmidt, met illustraties van Fiep Westendorp. Ze zijn even oud en komen hun leven lang op voor de leefbaarheid en de natuur in hun omgeving. De eeuwig jonge Pluk voorkomt dat de Torteltuin, een groen paradijsje in de stad, ten prooi valt aan een projectontwikkelaar. Ook redt hij de Krullevaar, een met uitsterven bedreigde vogel.

Landelijke prijs

De Nijmegenaar Jochem Kühnen was met zijn stadsvogelproject de eerste winnaar van de prijs. Vorig jaar ging de prijs naar Jelle Miedema voor zijn initiatief De Makkelijke Moestuin.

Met de landelijke Pluk van de Petteflet Natuur en Milieuprijs laten de Natuur en Milieufederaties en Vroege Vogels zien dat veel mensen de handen uit de mouwen steken voor een mooi en duurzaam Nederland. Dit jaar bestaat de prijs uit een bedrag van € 3.000,-, bestemd voor de uitvoering van het initiatief.

Pluk van de Petteflet