Welke duistere activiteit nomineert u?

2 juni 2014

Welke duistere activiteit nomineert u?

25 oktober 2014: de tiende Nacht van de Nacht

Om aandacht voor het behoud van duisternis te vragen, organiseert de Natuur- en Milieufederatie Drenthe voor de tiende keer op rij de Nacht van de Nacht. In het kader van dit jubileumjaar zijn we op zoek naar personen of organisaties die in de afgelopen jaren een bijzondere activiteit hebben georganiseerd of op andere wijze hebben bijgedragen aan duisternis in Drenthe.

Op 25 oktober 2014 vieren we voor de tiende keer de Nacht van de Nacht: een jubileumjaar dus. Daarom willen we dit jaar extra gaan uitpakken met de Nacht. We gaan de successen van de afgelopen jaren voor het voetlicht brengen en vieren. Ook organiseren we als Natuur en Milieufederatie Drenthe dit jaar zelf een bijzondere jubileumactiviteit.

Om de tiende Nacht op 25 oktober groots te kunnen vieren, willen we weten wat  u het meest is bijgebleven van de Nacht van de Nacht de afgelopen jaren. Welke beleving of activiteit wilt u graag voor het voetlicht brengen? U kunt zelf een persoon of organisatie/bedrijf nomineren die in de afgelopen 10 jaar een bijzondere nachtactiviteit heeft georganiseerd of die op andere wijze heeft bijgedragen aan het behoud van duisternis in Drenthe. Van de inzendingen nomineren we 10 activiteiten/organisaties die we op bijzondere wijze in het zonnetje gaan zetten.

Nederland is één van de meest verlichte landen ter wereld. Daarbinnen is Drenthe gelukkig één van de weinige provincies waar echte duisternis nog op verschillende plekken te ervaren is. Duisternis is belangrijk voor het beleven van de sterrenhemel en voor de levenskansen van de nachtdieren. Duisternis is ook van groot belang voor een goede nachtrust! Bovendien kan door slimmer en minder verlichten veel energie worden bespaard.

Ieder jaar neemt het aantal activiteiten en deelnemers aan de Nacht van de Nacht toe. In 2013 hebben door heel het land ruim 34.000 mensen genoten van de negende Nacht van de Nacht. In Drenthe hebben zo’n 1.750 mensen op 30 locaties de Nacht van de Nacht beleefd.

Via deze link kunt u een activiteit of organisatie te nomineren.