1 oktober 2015

Waar mag van jou het licht uit?

De Natuur en Milieufederatie Drenthe roept inwoners op om plekken te melden waar het licht uit mag. Ken je een bedrijf of gebouw waar volgens jou het licht ‘s nachts uit mag? Maak er een foto van, en zet hem op de kaart! Als opwarmer naar de jaarlijkse Nacht van de Nacht wil de Natuur en Milieufederatie zoveel mogelijk plekken verzamelen in Drenthe, waar het licht uit mag. De Natuur en Milieufederatie Drenthe zal alle meldingen verzamelen en de signalen doorgeven aan de opgegeven bedrijven / instanties. Samen voor een donkere nacht.

Waarom is een donkere nacht belangrijk?
Verlichting is een van de meest dramatische veranderingen in ons milieu. Jaarlijks worden miljoenen euro’s verspild door inefficiënte verlichting. Aangezien voor elektrische verlichting fossiele brandstoffen worden opgestookt, betekent dit ook een ongewenste uitstoot van kooldioxide in de atmosfeer. Lichtvervuiling vormt, net zo goed als lawaai en stank, een aanslag op het milieu. Niet alleen mensen hebben last van teveel licht. Voor de meeste dieren is het een ramp. De meeste diersoorten in Nederland zijn ‘s nachts actief en als je schuilplaats opeens verlicht wordt veranderen alle evenwichten. Opeens ben je bijvoorbeeld zichtbaar voor je prooi.

Waar mag van jou het licht uit?
Vergeleken met Nederland is Drenthe nog vrij donker, maar ook hier zijn er plekken waar onnodig het licht ‘s nachts brandt. Slecht voor het milieu, maar (soms) ook gewoon storend voor omwonenden of passanten. Neem de reclameverlichting langs de snelweg, de uitstraling van de verlichting van melkveestallen, sportvelden en schoolgebouwen.

Vaak zien omwonenden of voorbijgangers nog een volledig verlicht pand, terwijl alle medewerkers al naar huis zijn, of fietsen ze langs felverlichte etalages terwijl het 03.00 uur in de nacht is. Ook zijn er langs (snel) wegen panden of objecten die teveel licht uitstralen, bijvoorbeeld felle LED-schermen of kruispunten met onvoorstelbaar veel lantaarnpalen.

KEN JE ZULKE PLEKKEN? ZET ZE DAN OP DE KAART!

Graag horen we van jou waar jij vindt dat het licht ‘s nachts uit mag. Met jullie meldingen kunnen we Drenthe namelijk nog donkerder maken. Maak – als het donker is – een foto van de locatie waar volgens jou het licht uit mag en plaats die op www.wijmakenhetdonker.nl.

Nacht van de Nacht
Op 24 oktober 2015 organiseren de Natuur en Milieufederaties voor de 11e keer de Nacht van de Nacht. Met de Nacht van de Nacht vragen wij aandacht voor het behoud van duisternis, door mensen te laten genieten van de nacht. Op de laatste zaterdag van oktober organiseren we samen met vele vrijwilligers allerlei kleinschalige belevingsactiviteiten om de schoonheid van de nacht te ervaren en te wijzen op het belang van donkere nachten. Ook komen wij op voor het behoud van de donkere plekken in Nederland en gaan we de strijd aan met lichthinder. Kijk op www.nachtvandenacht.nl voor meer informatie en activiteiten bij jouw in de buurt.