Voetbalvereniging De Weide uit Hoogeveen is 100ste energie initiatief in Drenthe

20 april 2016

foto Jennet Haar

Voetbalvereniging De Weide in Hoogeveen kreeg zaterdag 23 april uit handen van Wethouder Geert Vos de beker uitgereikt voor het 100ste energie initiatief in Drenthe.

Vijf jaar geleden (in 2011) waren er volgens Christiaan Teule van het Servicepunt van de Natuur en Milieufederatie Drenthe 11 bewonersinitiatieven actief. In de afgelopen jaren zijn daar vele tientallen bijgekomen. Lokale energie coöperaties, dorps- en wijkverenigingen, kerken en sportverenigingen spannen zich in om samen energie te besparen en duurzame energie op te wekken. Dit doen ze bijvoorbeeld via gezamenlijke aankoop van zonnepanelen en isolatie, maar ook door het oprichten van collectieve zonne-installaties.

Het Servicepunt van de Natuur en Milieufederatie Drenthe ondersteunt deze groepen met kennis en hulp in de uitvoering. Ook de organisaties Buurkracht, Stichting Energie Neutraal, de Drentse Kei en het Energiebureau voor de Veenkoloniën ondersteunen bestaande en nieuwe initiatieven in Drenthe. Zo heeft Buurkracht al 18 actieve groepen in Drenthe.

De prijs voor het 100ste initiatief werd zaterdagochtend uitgereikt aan het bestuur van VV de Weide. De voetbalvereniging heeft grote besparingsplannen en wil daar graag de leden en de omwonenden actief van laten meeprofiteren.

Meer weten?
Lees hier meer informatie over het Servicepunt en wat zij voor u kan betekenen.

Lees ook de artikelen in het Dagblad van het Noorden van 21 april 2016 (pdf).