Verslaggeefster RTL-Live proeft uit het voedselbos

Verslaggeefster RTL-Live proeft uit het voedselbos

OpnamesRTLLive_3.05.17_Voedselbos_foto Xavier San Giorgi
Foto: Xavier San Giorgi

Zoveel mogelijk verschillende eetbare planten en vruchtdragende bomen bij elkaar in een natuurlijke setting. Dat is het idee van een voedselbos. Verslaggeefster Froukje Jansen gaat voor het tv-programma RTL-Live een ochtendje proeven in het voedselbos Makeblijde bij Houten. Hier wordt ze ontvangen door Xavier San Giorgi  oftewel “Mr Voedselbos Nederland”. In het voedselbos laat hij zien welke bomen en struiken er zoal staan, en welke vruchten dat oplevert. Kok Saskia Beertsen maakt met de ingrediënten uit het voedselbos een heerlijke salade, waar Froukje natuurlijk van mag proeven.

Voedselbossen rukken op in Nederland
Voedselbossen zijn nog relatief onbekend in Nederland. Maar de laatste tijd komt hier steeds meer aandacht voor en worden er hectares voedselbos aangelegd. Zoals het voedselbos Makeblijde, dat mede tot stand kwam door de Natuur en Milieufederatie Utrecht.
Een voedselbos is een aangeplant bos met een groot aantal bomen en struiken die bijvoorbeeld bessen of noten dragen. De bossen hebben een hoog productieniveau, zonder toepassing van (kunst)mest of bestrijdingsmiddelen. Doordat er gebruik wordt gemaakt van de ecologische principes van een natuurlijk bos, zijn voedselbossen goed bestand tegen ziekteplagen of droogte. Voedselbossen kennen een hoge biodiversiteit en leveren een bijdrage aan het herstel van de bodembodemvruchtbaarheid. Bovendien zijn de bossen aantrekkelijk om in te recreëren.

Postcode Loterij
De natuur- en milieufederaties maken zich, met steun van de deelnemers van de Nationale Postcodeloterij, sterk voor een duurzame en mooie natuur. De opkomst van voedselbossen door heel het land is daar een mooi voorbeeld van.

Bekijk het televisie-item van RTL Live

Natuur en Milieufederaties en de Nationale Postcode Loterij