Twee Nederlandse groene start-ups kansrijk in Green Challenge

Twee Nederlandse groene start-ups kansrijk in Green Challenge

green challengeDe vijf finalisten Green Challenge uitgelicht

Willem Kesteloo (28, Delft, Nederland): PHYSEE

PHYSEE produceert volledig transparant energieopwekkend glas, de PowerWindow. Via een inventief raamkozijn wordt het zonlicht dat normaal op het raam reflecteert omgezet in elektriciteit. Het systeem kan gerenoveerde bedrijfspanden in 50% van de energiebehoefte voorzien en nieuwe bedrijfspanden tot 100%. Voor landen met meer zonuren is een variant met getint glas ontwikkeld. De ramen produceren meer energie, houden zonlicht buiten en realiseren direct kostenbesparingen door het energiegebruik van airconditioning te verminderen.

Tonnis Hooghoudt (55, Eindhoven, Nederland): Ioniqa Technologies

Ioniqa heeft een methode ontwikkeld om gemengd PET-afval – o.a. plastic flessen, verpakkingen, kleding, tapijten – te upcyclen tot hoogwaardige grondstof die in kwaliteit en kosten concurreert met de primaire grondstof olie. Kleurloos PET-afval konden we al recyclen, maar het grootste deel van de 54 miljoen ton PET plastic dat wereldwijd wordt geproduceerd is gekleurd. Hiervan verdwijnt 90 % na gebruik in de verbrandingsoven, op de vuilnisbelt of als zwerfvuil in de natuur. Met de oplossing van Ioniqa wordt alle PET-afval – bijna een kwart van alle plastics in de wereld – waardevol om te recyclen en kan de oliekraan dicht. Dit leidt tot een enorme CO2-reductie en milieu-ontlasting.

Hilla Benzaken (28, Beit Yanai, Israël): HomeBiogas

De HomeBiogas-installatie gebruikt bacteriën om keukenafval en dierlijke mest om te zetten in natuurlijke compost en schoon gas. Het biogas kan worden gebruikt om mee te koken, voor verlichting en voor het verwarmen van water. Hiermee is het een volwaardig alternatief voor brandhout, steenkool en houtskool, waardoor de uitstoot van schadelijke rook in huis wordt voorkomen. Rottend afval genereert CO2 en methaan. Opvang en verbranding ervan reduceert de netto-uitstoot van broeikasgas door een huishouden.

Denes Honus  (29, Dresden, Duitsland): Green City Solutions

De CityTree-installatie is een groot vierkant raam van 4 bij 3 meter. Het raam is bekleed met mos. Het mos zuivert net zoveel lucht als 275 bomen en vereist 99% minder ruimte. Het mos eet letterlijk luchtvervuiling en zet dit om in zijn eigen biomassa. Slimme sensoren monitoren de luchtvervuiling; zonnepanelen en opvang van regenwater zorgen voor minimaal onderhoud. Deze ‘boom’ kan steden helpen bij de realisatie van de gewenste luchtkwaliteit waar andere methodes ontoereikend zijn gebleken.

Harrison Leaf (29, Manchester, Verenigd Koninkrijk): Steama.co

In de rurale gebieden in Afrika en Azië hebben veel mensen geen toegang tot het energienetwerk. Deze mensen zijn vaak aangewezen op fossiele brandstoffen voor hun energiebehoefte. De software van Steama.co maakt het voor eigenaren van kleine elektriciteitsnetwerken met lokaal duurzaam opgewekte energie mogelijk om het energieverbruik per klant te monitoren. Hierdoor wordt het interessant om dit soort groene elektriciteitsnetwerken op te zetten. Via het robuuste gsm-netwerk kunnen klanten via een prepaid systeem per SMS energie kopen en de eigenaren betalingen ontvangen en indien nodig contact opnemen met hun klanten.

Winnaar bekend tijdens finale op 14 september

De vijf finalisten mogen op 14 september naar de finale in de Gashouder in Amsterdam. Hier pitchen zij hun ondernemingsplan aan een internationale jury, pers en publiek. Koningin Máxima is aanwezig bij de finale. De winnaar ontvangt € 500.000 om zijn of haar product of dienst verder te ontwikkelen en op de markt te brengen. De runner-up ontvangt € 200.000.

De Nationale Postcode Loterij, waarvan De Natuur en Milieufederaties een bijdrage krijgt, zoekt met de Postcode Lottery Green Challenge voor het tiende jaar op rij naar vernieuwende producten of diensten die de uitstoot van broeikasgassen verminderen.

Dit jaar stuurden 292 startende, duurzame ondernemers uit 61 landen hun plan in. Sinds de start van de competitie in 2007 hebben 20 Nederlandse start-ups de finale bereikt, waarvan er vier in de prijzen vielen.  Twee keer won een Nederlandse start-ups de runner-up prijs en twee keer werd de hoofdprijs van 500.000 euro gewonnen. De meest recente Nederlandse winnaar is Jurriaan Ruys uit Amsterdam. Hij wist vorig jaar de jury te overtuigen met zijn Land Life Company. Een organisatie die biologisch afbreekbare boomcouveuses ontwikkelt waarmee extreem droge gebieden herbebost worden.