Twee Nederlandse duurzame ondernemers maken kans op €500.000 euro

Twee Nederlandse duurzame ondernemers maken kans op €500.000 euro

Twee Nederlandse duurzame ondernemers maken kans op 500.000 euro

·         Finale Postcode Lottery Green Challenge op 16 september in Amsterdam

·         Nederlanders Wolbert Allaart en Patrick Heuts maken kans om hun groene ondernemersplan te realiseren

·         De vakjury onder leiding van Richard Branson beslist wie van de vijf finalisten de hoofdprijs wint

Wolbert Allaart uit Den Haag en Patrick Heuts uit Oosterbeek staan op 16 september in de finale van de Postcode Lottery Green Challenge 2013 in Amsterdam. Samen met drie andere groene ondernemers maken zij kans op 500.000 euro om hun veelbelovende duurzame ondernemersplan te realiseren. De vijf finalisten presenteren hun plannen op 16 september aan een jury onder leiding van Sir Richard Branson. Allaart en Heuts gaan de strijd aan met drie Amerikaanse vrouwen: Ginger Dosier, Alison Greenlee en Kavita Shukla.

Voor het zevende jaar op rij zoekt de Nationale Postcode Loterij naar producten of diensten die de uitstoot van broeikasgassen verminderen. Doel van deze internationale wedstrijd is groene start-ups de kans geven hun innovatieve, duurzame producten of diensten daadwerkelijk op de markt te brengen. Dit jaar werden er 311 groene ondernemersplannen ingestuurd uit de hele wereld.
Op 16 september maakt de jury tijdens de finale op het Westergasterrein in Amsterdam bekend wie de hoofdprijs van 500.000 euro wint. Daarnaast gaat er 200.000 euro naar een of twee andere veelbelovende finalisten.

Finalisten De producten van de vijf finalisten scoren allen hoog op design, gebruiksvriendelijkheid en kwaliteit. Alle finalisten willen met hun product bijdragen aan een vermindering van de CO2uitstoot.

De finalisten op een rij:

Wolbert Allaart (1967, Den Haag): Ampyx Power
Wolbert Allaart bedacht Ampyx Power. Dit is een nieuwe windenergietechnologie, waarmee een zweefvliegtuig op grote hoogte duurzame energie opwekt met minimaal gebruik van materialen en maximale opbrengst. Dit is goedkoper en milieuvriendelijker dan het opwekken van energie uit kolen of gas.

Patrick Heuts (1970, Oosterbeek): Oscillating Foil Development BV
Patrick Heuts ontwierp een voortstuwingsinstallatie voor nieuwe en bestaande binnenvaartschepen. De voortstuwingsinstallatie maakt op-en-neergaande bewegingen, geïnspireerd op de zwembeweging van een dolfijn. Deze installatie vervangt bestaande voortstuwingssystemen en levert een brandstofbesparing op tot 50 procent.

Ginger Dosier (1977, Verenigde Staten): BioMason
Het productieproces van bakstenen veroorzaakt een groot deel van de wereldwijde CO2-uitstoot per jaar. Het bedrijf BioMason van Ginger Dosier produceert bakstenen die bestaan uit bacteriën.  Dit is een productieproces zonder hoge CO2uitstoot.

Alison Greenlee (1986, Verenigde Staten): SachSiSolar
Alison Greenlee maakt met haar green start-up SachSiSolar de productie van zonnepanelen veel efficiënter. De productietechnologie van SachSiSolar verdubbelt daarnaast de productiviteit en vermindert afval en CO2uitstoot.

Kavita Shukla (1984, Verenigde Staten):
Fenugreen  Een kwart van het voedsel in de wereld gaat verloren omdat het snel bederft. Kavita Shukla ontwikkelde Freshpaper: biologisch afbreekbaar papier doordrenkt met plantaardige extracten dat voedsel 2 tot 4 keer langer vers houdt. De extracten gaan bacteriën en schimmelgroei tegen, zodat voedsel langer houdbaar blijft.

Publieksprijs De vakjury beslist op 16 september welke van deze vijf finalisten een half miljoen euro wint om zijn of haar product binnen twee jaar op de markt te brengen. Ook dit jaar is er weer een publieksprijs.

Van 2 tot en met 16 september kan het publiek via Facebook stemmen op zijn of haar favoriete ondernemersplan. De finalist met de meeste publieksstemmen ontvangt tijdens de finale een cheque ter waarde van 5.000 euro voor een workshop of congres naar keuze. Onder de stemmers verloot de Postcode Lottery Green Challenge 10 exemplaren van het boek ‘Screw Business as Usual’ van Richard Branson en 10 zonne-energie opladers.