Twee groene Nederlandse start-ups maken kans op 500.000 euro voor innovatief businessplan

18 augustus 2014

• 5 finalisten Postcode Lottery Green Challenge 2014 bekend
  • Nederlandse start-ups Bluerise en One Nights Tent maken kans op 500.000 euro om hun groene ondernemersplan te realiseren
  • Finale op donderdag 11 september in Amsterdam

1899_fullimage_greenchallenge

Amsterdam, 13 augustus 2014 – De Nederlandse start-ups Bluerise en One Nights Tent staan in de finale van de Postcode Lottery Green Challenge. Bluerise ontwikkelt een technologie om energie op te wekken uit warmteverschillen in zeewater en One Nights Tent is de producent van recyclebare tenten voor festivals. Zij nemen het op tegen drie andere finalisten uit Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en Vietnam.

De groene ondernemers presenteren hun plannen tijdens de finale in Amsterdam aan de jury onder leiding van de Britse Ellen MacArthur, ex-solo zeilster en oprichter van de Ellen MacArthur Foundation. Ook industrieel ontwerper Marcel Wanders en internetondernemer Alexander Klöpping nemen plaats in de jury. De winnaar van de Postcode Lottery Green Challenge ontvangt 500.000 euro om zijn of haar product of dienst verder te ontwikkelen en op de markt te brengen.

De Nationale Postcode Loterij zoekt met de Postcode Lottery Green Challenge voor het achtste jaar op rij naar nieuwe producten of diensten die de uitstoot van broeikasgassen verminderen. Doel van deze internationale wedstrijd is briljante groene ideeën toegankelijk te maken voor een groot publiek. Dit jaar werden er 324 groene ondernemersplannen uit 57 verschillende landen ingestuurd. Op donderdag 11 september 2014 maakt de jury tijdens de finale in de Gashouder op de Westergasfabriek in Amsterdam bekend wie de hoofdprijs van 500.000 euro wint. Daarnaast is er een runner up prijs van 200.000 euro voor één of twee andere veelbelovende finalisten.

Lees hier mee over de finalisten