Start Drentse Voetafdruk

17 april 2014

Start Drentse Voetafdruk

Vanaf 11 april kan iedere Drent zijn of haar ecologische voetafdruk meten. De Natuur en Milieufederatie Drenthe heeft een online scan ontwikkeld, waarmee inwoners het effect van hun eigen levensstijl op de aarde kunnen meten en vergelijken. Ook kun je je aanmelden voor leuke tips om je voetafdruk te verkleinen. Al 500 mensen vulden de scan in. Doet u ook mee? Het Drentse gemiddelde ligt nu op 5,7 hectare.

De aarde levert alles wat we nodig hebben om in onze voedsel-, energie- en andere levensbehoeften te voorzien. Voor de productie en afvalverwerking hiervan is ruimte nodig. De Drentse Voetafdruk geeft inzicht in de hoeveelheid land (mondiale hectares) die jaarlijks nodig is voor onze consumptie. De grootte van je voetafdruk hangt dus af van je levensstijl.

Per inwoner op aarde hebben we 1,8 hectare grond beschikbaar. Dit is gelijk aan ongeveer 4 voetbalvelden. We gebruiken er in Nederland gemiddeld wel 12. Met de Voetafdrukscan wil de Natuur en Milieufederatie mensen inzicht geven in het effect van hun levensstijl en tips geven om hun voetafdruk te verkleinen. ‘We geven onder andere tips over smakelijke recepten gemaakt van seizoensgroenten, die dicht bij huis zijn geproduceerd.’

In het verlengde van de Drentse Voetafdruk wil de Natuur en Milieufederatie Drenthe meer doen om de impact van de Drent op de aarde te verminderen. De komende tijd gaan we samen met diverse partners activiteiten organiseren om de Drentse Voetafdruk te verkleinen. “Denk aan schappen met streekproducten in supermarkten. Groente en fruit die niet alleen verantwoord, maar ook zo dicht mogelijk bij de winkel zijn geteeld. Dat scheelt aanzienlijk in het transport en dat betekent milieuwinst. Ook het gebruik van tweedehands kleding stimuleren. Een modeshow organiseren en daar een kledingruilbeurs aan koppelen.”

Op www.drentsevoetafdruk.nl  kun je een serie vragen beantwoorden die je leiden naar je persoonlijke score en deze vergelijken met de gemiddelde Nederlander. Na het invullen van de scan ontvang je direct tips. Ook kun je je aanmelden om vaker tips te ontvangen per email of via de Facebook pagina. Op de website  www.voetafdruknederland.nl vind je meer informatie.

Luister naar het interview bij RTV Drenthe van 14 april jl.
Lees de artikelen in het Dagblad van het Noorden van afgelopen zaterdag 12 april:

Bekijk de promotiefilm ‘Waar trek jij de lijn?’