Skjin Wetter haalt afval boven water

30 augustus 2018

Skjin Wetter haalt afval boven water

‘Skjin Wetter’ oftewel ‘Schoon Water’ is een opruimactie om oevers, wateroppervlak en waterbodems op delen van de Elfstedenroute in Friesland schoon te maken.

Aan de slag
Duikverenigingen, hengelsportverenigingen, kanoverenigingen, zeilscholen, scouting, zeeverkenners en alle andere watersportverenigingen die schoon oppervlaktewater belangrijk vinden in de Friese gemeenten gaan op zaterdag 6 oktober aan de slag. De deelnemers halen afval uit de berm, oevers, rietkragen en uit en onder water vandaan. Iedereen kan meedoen aan een grote prijsvraag om te raden hoeveel afval Skjin Wetter ‘boven water’ haalt.

Complete tuinsets
Het is de tweede keer dat de Friese Milieu Federatie de actie organiseert. De happening van afgelopen jaar heeft laten zien hoeveel afval er in en rond het water zwerft. Duikers en kanoërs haalden onder andere plastic zakken en flessen, blikjes, fietsen, verkeersborden, telefoons en complete tuinsets uit de Franeker grachten. In samenwerking met Wetterskip Fryslân, Provincie Fryslân, de Elfstedengemeenten en Omrin ondersteunt en faciliteert de Fries Milieu Federatie deze actie.