Siegbert van der Velde van de Natuur en Milieufederatie Groningen op nr 66 van Duurzaam 100 Trouw

10 oktober 2013

Marjan Minnesma, directeur van actieorganisatie Urgenda, is voor de derde keer op rij gekozen tot nummer 1 van de Duurzame 100 van Trouw. Een onafhankelijke jury bepaalde dat Minnesma ook in 2013 onbetwist de jaarlijkse lijst met invloedrijkste duurzame Nederlanders aanvoert. Siegbert van der Velde, directeur van de Natuur en Milieufederatie Groningen, is nieuw in de Duurzame 100 van Trouw. Hij staat op nr. 66.

Vandaag wordt de vijfde Duurzame 100 in Trouw gepubliceerd. Uit analyse van de uitslagen van de afgelopen vijf jaar blijkt dat astronaut en hoogleraar Wubbo Ockels, over de hele periode bezien, de duurzaamste Nederlander is. Hij stond bij alle vijf edities van de Duurzame 100 in de top-10. Dit jaar staat hij op 9.

De hoogste nieuwkomer in de Duurzame 100 van 2013 (op 7) is Wiebe Draijer, voorzitter van de Sociaal-Economische Raad. Draijer was nauw betrokken bij het nationale energieakkoord dat vorige maand werd gesloten.
De top 100 telt dit jaar ruim veertig nieuwe namen, onder hen tien jonge ondernemers. De tweede plaats is opnieuw voor Paul Polman, hoogste baas van Unilever. Duurzaam ondernemer Maurits Groen, maker van de solar LED-lamp WakaWaka, staat op de derde plaats. De hoogst genoteerde politicus in Duurzame 100 van 2013 is GroenLinks-europarlementariër Bas Eickhout (op 5, net als vorig jaar). Nieuwe namen in de top-10 zijn architect Thomas Rau (op 4) en directeur van het Planbureau voor de Leefomgeving, Maarten Hajer (8).

Over vijf jaar bezien valt op dat de eerste generatie duurzame denkers langzaamaan verdwijnt uit de Duurzame 100. Personen als Louise Fresco, Pieter Winsemius, Jacqueline Cramer en Herman Wijffels zijn verdwenen of zakken naar lagere regionen. De duurzame doeners en de charismatische harde werkers met een groot netwerk nemen het roer over.

Dertien juryleden hebben uit een groslijst van meer dan 400 namen de 100 personen gekozen die in het afgelopen jaar opvielen. De grootste daler van 2013 is Peter Blom, directievoorzitter van Triodos Bank. Hij ging van 10 in 2012 naar plek 87. De groene banken en de politiek doen het over de hele linie dit jaar minder goed in de top 100 van Trouw.
Het energieakkoord en ook de schaliegasdiscussie hebben hun sporen getrokken door de Duurzame 100. Sylvia Borren, directeur van Greenpeace, steeg van plaats 100 naar 54. Ze trok afgelopen zomer de onderhandelingen over het energieakkoord vlot door VNO-NCW-voorman Bernard Wientjes persoonlijk aan te spreken. Ze is de grootste stijger in 2013.

Siegbert van der Velde
Siegbert van der Velde, directeur van de Natuur en Milieufederatie Groningen staat op nr. 66 van de Duurzame 100. Trouw schrijft over hem: “Bescherm de Waddenzee en het bijzondere getijdenlandschap van de Eems-Dollard, maar koppel dat aan economische groei van noordoost Groningen. Die moeilijke opdracht kreeg Siegbert van der Velde van de Groningse natuur- en milieuorganisaties. Rond de Eemshaven blijkt het vinden van de balans tussen economie en ecologie lastig. Zo lukte het om met Vopak afspraken te maken over een nieuwe olieterminal waardoor de kans op vervuiling na een ongeluk minimaal blijft. Elders trekt Van der Velde grenzen. Zo blijft hij zich verzetten tegen de bouw van de kolencentrale in de Eemshaven door energiebedrijf RWE/Essent. Dat verzet van provincies en gemeenten tegen grote windmolenparken door de Crisis- en herstelwet lastig is, maakt hem boos. “Wij realiseren ons dat windenergie broodnodig is, maar wij verwachten beleid met aandacht voor omwonenden en de kwetsbaarheid van de natuur.”

SURF NAAR

Duurzame 100: de volledige lijst