Schultz: ‘Bouwverbod in kustgebied blijft’

19 januari 2016

Schultz: ‘Bouwverbod in kustgebied blijft’

Het bouwverbod voor het kustgebied blijft gehandhaafd. Dat zei minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) donderdag in de Tweede Kamer. Ze gaat met belangenorganisaties praten in de hoop tot een breed gedragen nationaal kustpact te komen. Dit bericht het ANP

De bewindsvrouw wil in het kort voor de kerst gelanceerde plan het bouwverbod voor het kustgebied opheffen. Ze heeft na de onverwachte “enorme discussie en onrust” die over haar plannen zijn ontstaan besloten om het bouwverbod te laten staan. “Ik zal niet aan het bouwverbod tornen.”

Schultz zei tot haar besluit te zijn gekomen omdat er geen draagvlak is voor haar plan. “De discussie is zo groot geworden dat we een stap terug doen.” Als ze had geweten dat er zo’n ophef zou ontstaan had ze het anders aangepakt, zei ze tegen de ontstemde coalitiepartner PvdA.

Albert de Vries van de PvdA zei “compleet verrast” te zijn door het voorstel. Hij wil niet dat “de deur op een kier wordt gezet voor projectontwikkelaars”. Volgens Schultz gaat het om een “kleine wijziging” en zou het zeker niet leiden tot massale bebouwing aan de kust. Maar een meerderheid in de Kamer keerde zich tegen haar voornemen.

Ook Schultz’ eigen VVD was kritisch. Hayke Veldman zei dat de minister “de verwarring” over haar plan moest wegnemen. “Niemand wil dat de kust wordt volgebouwd.” Hij noemde het “verstandig” om het bouwverbod te handhaven. Hij is voorstander van een kustpact.

Natuur- en milieuorganisaties laten weten verheugd te zijn over het besluit van de minister. “We zien met de toezegging van de minister met vertrouwen uit naar de toekomst”, aldus Marc van den Tweel van Natuurmonumenten. Meer dan 100.000 mensen hebben in korte tijd een petitie tegen het plan van Schultz getekend. (ANP)

De natuur- en milieuorganisaties die het initiatief namen voor de campagne www.beschermdekust.nl zijn Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland, de Zeeuwse Milieufederatie, het Zeeuwse Landschap, Zuid-Hollands Landschap, Stichting Duinbehoud en Natuurmonumenten. Afgelopen week sloten zich daar nog eens tien andere organisaties bij aan: Vogelbescherming Nederland, Wereld Natuur Fonds, Landschap Noord-Holland, LandschappenNL, Waddenvereniging, Vereniging Kust & Zee, Stichting de Noordzee, Natuur en Milieufederatie Noord-Holland, Friese Milieu Federatie en Natuur en Milieufederatie Groningen.

Sophiastrand Foto door Gert de Groot Natuurmonumenten