Samenwerking lokale energiepartners noodzakelijk

3 juli 2014

Samenwerking lokale energiepartners noodzakelijk

Blijvende groei initiatieven vraagt om bundeling krachten

Het Servicepunt Lokale Energie Voorwaarts en de Groninger Energie Koepel (GrEK) bundelen de krachten. De doorzettende groei van het aantal energie-initiatieven en groeiende vraag naar kennis en ondersteuning maakt samenwerking noodzakelijk. “Door onze netwerken en deskundigheid samen te brengen, kunnen we lokale energie-initiatieven nog beter van dienst zijn”, zo verklaart Carlien Hoedemaker-Bos van het Servicepunt de samenwerking. Doel van de ondersteuning is realisatie van lokale duurzame energieopwekking en versterking van de leefbaarheid in dorpen in de provincie Groningen.

Het speelveld van lokale energie is groot en niet altijd even transparant. Het Servicepunt presenteert zich als eerste aanspreekpunt voor initiatiefnemers. Carlien Hoedemaker-Bos: “We werken al langer samen met GrEK, en ook met andere partijen zoeken we nadrukkelijk de samenwerking. Op deze manier kunnen we initiatiefnemers snel in contact brengen met de juiste mensen.” Ook is het voor initiatiefnemers van lokale energieprojecten nog steeds mogelijk via het Servicepunt aanspraak te maken op een subsidie. Het Servicepunt is een initiatief van de Natuur en Milieufederatie Groningen en Groningerdorpen in samenwerking met de Provincie.

GrEK is een samenwerkingsverband van dorpsverenigingen en energiecoöperaties die zich richten op duurzame energie in een duurzame samenleving. Zij organiseert bijeenkomsten en markten in dorpen, samen met de lokale initiatiefnemers die daar actief zijn. “We gaan met een groep aan de slag en proberen ze gericht te helpen”, vertelt Philip Kocken van GrEK. “Via bijeenkomsten willen we zowel individuen als lokale groepen motiveren om energie te besparen en op te wekken. En door energie af te nemen bij coöperatieve energieleverancier NLD energie krijgen lokale groepen de mogelijkheid hun projecten zelf te financieren.”