Overijssel en Gelderland bouwen mee aan een toekomstbestendige regio met uniek onderzoek naar Circulaire Economie

11 april 2016

Cleantech Tomorrow in Almen. (Foto: Rob Voss - www.robvoss.nl)

Op 5 april vond de aftrap plaats van een bijzonder regionaal onderzoek van de Radboud Universiteit tijdens het Congres CleanTechTomorrow te Almen. Het is een belangrijk onderzoek voor de regio Gelderland en Overijssel, waarbij zo veel mogelijk organisaties die met de Circulaire Economie bezig zijn, worden betrokken. Een onderzoek op dergelijk grote schaal is nog niet eerder uitgevoerd. VNO-NCW Midden zet zich in als ambassadeur van dit traject vanwege de grote waarde van dit onderzoek voor toekomstbestendig ondernemerschap in onze regio. In die rol willen zij u vragen om deze vragenlijst in te vullen: http://bit.ly/1RWLWPe

Tijdens het CleanTechTomorrow Festival op dinsdag 5 april gaf initiator hoogleraar Jan Jonker van de Radboud Universiteit te Nijmegen het startsein voor een omvangrijk regionaal onderzoek in Overijssel en Gelderland. Het onderzoek richt zich op de Circulaire Economie (CE) en vindt plaats in samenwerking met een groot aantal partners.

Nog niet eerder werd dit onderwerp op zo’n grote schaal onderzocht. Alle organisaties die zich bezighouden met ‘circulair ondernemen’ of ‘nieuwe business modellen’ worden gevraagd een enquête in te vullen via de volgende link: http://bit.ly/1RWLWPe. ‘Medio mei gaan we dan zo’n 50 organisaties interviewen’, aldus Hoogleraar Jonker. ‘In het najaar worden de resultaten van het onderzoek gepresenteerd in een werkdocument en op een seminar toegankelijk gemaakt voor alle betrokkenen en geïnteresseerden.’

‘Ondernemerschap staat onder druk in deze tijd. We moeten echt aan de slag met nieuwe vormen van organiseren, willen we over tien jaar nog een gezonde economie en zelfs samenleving hebben. Met dit onderzoek krijgen we hele waardevolle inzichten over de ontwikkeling van business modellen die aansluiten op die andere –circulaire- economie. Hoe zien deze eruit en welke uitdagingen komen mensen daar bij tegen? Zo komen we meer te weten over de mogelijkheden tot het veranderen van de bestaande praktijk én het ontwikkelen van nieuwe initiatieven in de circulaire economie. Daarmee versnellen we innovatie en vernieuwing in organisaties én de regio’.

Een bijzonder kenmerk van dit onderzoek is het brede scala aan bedrijven, partijen en organisaties die worden benaderd in de Provincies Gelderland en Overijssel en die het project ondersteunen. Bijdrages komen uit een groot aantal partijen in de regio Oost verenigd in het project CIRCLES waaronder VNO-NCW Oost, Kiemt, Stichting Circulaire Economie naast partijen als de Stadsregio Arnhem/Nijmegen, de Provincie Gelderland, Alliander, Interface, Engie, verschillende hogescholen en de Rabobank.

VNO-NCW ondersteunt het onderzoek en draagt bij als partner en ambassadeur. We vinden het een belangrijk onderwerp en zullen onze achterban dan ook enthousiasmeren om mee te doen aan het onderzoek. En we kijken uit naar de resultaten van het onderzoek!