Nieuwe directeur-bestuurder voor Natuur en Milieufederatie Groningen

15 februari 2018

Nieuwe directeur-bestuurder voor Natuur en Milieufederatie Groningen

Jan-Willem Lobeek (Lichtenvoorde, 1968) treedt per 1 maart 2018 aan als nieuwe directeur-bestuurder van de Natuur en Milieufederatie Groningen (NMG). Lobeek is momenteel werkzaam als zelfstandig ondernemer en secretaris van de adviescommissie bij Groningen Bereikbaar. Tot april 2017 werkte hij als senior manager en vertegenwoordiger van het noordelijk bedrijfsleven bij VNO-NCW Noord.

De Natuur en Milieufederatie Groningen is verheugd met Lobeek als nieuw boegbeeld voor de Groningse natuur- en milieuorganisatie. Hans-Paul Kijnsma, voorzitter van de Raad van Toezicht:  “Jan-Willem is een gedreven en strategische belangenbehartiger met ruime ervaring op voor de NMG belangrijke thema’s als de energietransitie en het aardbevingsdossier. Zijn grote netwerk in Noord-Nederland is een kans voor de NMG om slimme samenwerkingen en projecten aan te gaan met publieke en private partijen, bijvoorbeeld op het gebied van circulaire economie of energiebesparing.”

Jan-Willem Lobeek: “We zitten op een belangrijk kantelpunt in de tijd; er is een hoop aan de hand in Groningen. We moeten nu duurzame keuzes maken. Niet alleen met betrekking tot de energietransitie of het aardbevingsdossier, maar ook de biodiversiteit en ons karakteristieke landschap staan onder druk. Ik wil daar graag een belangrijke rol in spelen en ben ervan overtuigd dat mijn ervaring in de belangenbehartiging en mijn contacten hierbij goed van pas komen.”

Biografie

Lobeek groeide op in Lichtenvoorde, ging in 1986 bedrijfskunde studeren in Groningen en woont daar nog steeds. Zijn eerste baan bij een ecologisch adviesbureau vormde zijn kijk op natuurontwikkeling. Later was hij onder meer politiek en maatschappelijk actief voor D66 en in diverse bestuursfuncties in het basisonderwijs. Lobeek: “Als onderdeel van de maatschappij wil ik graag ook iets terugdoen voor de maatschappij. Ik blijf niet aan de zijlijn staan, maar wil actief bijdragen om de wereld een beetje beter te maken.” Jan-Willem Lobeek keert nu enthousiast terug in de groene en duurzame sector, waar hij zich wederom zal inspannen het verschil te maken; nu voor een mooi en duurzaam Groningen.

Transitie

Op 13 maart organiseert de Natuur en Milieufederatie Groningen een mini-symposium over transitie in de Biotoop in Haren. Hier neemt vertrekkend directeur Anneke Schäfer afscheid en wordt tegelijkertijd Jan-Willem Lobeek voorgesteld aan de samenwerkingspartners en achterbanorganisaties van de Natuur en Milieufederatie Groningen.