Natuur & Milieu deelt 50.000 doggy bags uit; FMF voert actie in Fryslân

27 augustus 2014

Natuur & Milieu deelt 50.000 doggy bags uit; FMF voert actie in Fryslân

80% van de Nederlanders die uit eten gaan, neemt nooit overgebleven eten mee naar huis uit

Logo

restaurants. Schaamte (52%) en onbekendheid (55%) met de doggy bag spelen een grote rol. Terwijl 78% wel een hekel heeft aan voedselverspilling. Dit blijkt uit onderzoek van Natuur & Milieu in samenwerking met Panelwizard. Om restauranthouders en -gasten te helpen in het terugdringen van voedselverspilling, start Natuur & Milieu een doggy bag campagne: 50 duizend nieuw ontwikkelde doggy bags worden vanaf vandaag gratis verspreid richting restaurants.  De Friese Milieu Federatie voert campagne in Fryslân.

In Friesland pakken de Koninklijke Horeca Nederland, afvalverwerker Omrin en de Friese Milieu Federatie gezamenlijk de voedselverspilling aan. 30 restaurants hebben hun gasten al laten kennismaken met de Oars Ite (Eet gezond! Leef bewust!) Foodiebag. Op dit moment gebruiken 13 restaurants de Oars Ite Foodiebag structureel. Dit najaar wordt een nieuwe Oars Ite Foodiebag campagne gevoerd, o.a. via de Ik Hou van Fryslân community op Facebook (ruim 7500 vrienden) en de LC NaZomerFair op landgoed Stania State in Oenkerk (20/21 september). Onderdeel van de campagne vormt ook het verkleinen van de portiegrootte in restaurants. Op die wijze wordt ook minder voedsel verspild.

Taboe doorbreken
Er is altijd een goede reden voor een doggy bag/Oars Ite Foodiebag. Onder dat motto moet de doggy bag/Oars Ite Foodiebag een typisch Hollands/Fries verschijnsel worden. De doggy bag/Oars Ite Foodiebag  past uitstekend bij de Nederlandse/Friese cultuur. 78% van de Nederlanders heeft een hekel aan voedselverspilling en 68% is opgevoed met de regel dat je altijd je bord moet leegeten. Voor restaurants die een doggy bag/Oars Ite Foodiebag aanbieden, valt er een wereld te winnen, blijkt uit het onderzoek: 62% van de gasten neemt graag eten mee naar huis indien dit wordt aangeboden. 16% betaalt zelfs graag iets extra’s als ze het eten meekrijgen als maaltijd voor de volgende dag. 30% van de mensen gaat eerder naar een restaurant dat iets doet tegen voedselverspilling.

Veel uitgeven, weinig meenemen
Dat de zuinige Hollander nog niet happig is op de doggy bag is opmerkelijk. Veel mensen letten in economisch krappe tijden goed op hun geld – en het is in Nederland relatief duur om uit eten te gaan (gemiddeld 20% duurder dan in andere Europese landen volgens recent onderzoek van het Foodservice Instituut).

Voedverspilling: 77 miljoen warme maaltijden per jaar
Natuur & Milieu voert de doggy bag-campagne en de FMF de Oars Ite Foodiebagcampagne om voedselverspilling in de horeca tegen te gaan. Jaarlijks verspilt de horeca 51.000 ton voedsel. Dit staat gelijk aan 77 miljoen warme maaltijden.

Ik heb ’s avonds altijd zin in iets lekkers
N&M biedt restaurants proefpakketten en samplepakketten aan om kennis te maken. De doggybag kwam tot stand dankzij onderzoek van Natuur & Milieu onder horecapersoneel. Hen werd gevraagd welke doggy bag zij het liefst zouden gebruiken.

De doggy bags zijn verkrijgbaar bij het grootste deel van de Nederlandse groothandels. Kijk hier voor de complete lijst van groothandels. Restaurantgasten die eten mee willen nemen, kunnen dit aangeven door middel van een Boomerang-card. Deze kaarten, in een oplage van 180.000 stuks, zijn gratis te verkrijgen in veel restaurants. Er zijn diverse kaarten beschikbaar die de reden aangeven waarom iemand een doggy bag wil, variërend van ‘Complimentje voor de chef’ tot en met ‘Ik heb ’s avonds altijd zin in iets lekkers’. Natuur & Milieu verloot 10 dinercheques ter waarde van 150 euro onder degenen die de meest originele reden voor een doggy bag invoeren op natuurenmilieu.nl/doggybag

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Kien onderzoek onder panelleden van PanelWizard Direct, onder 783 Nederlanders van 16 jaar en ouder, representatief voor Nederland op geslacht, leeftijd, opleiding, gezinssituatie en arbeidsparticipatie. Klik hier voor de onderzoeksverantwoording.