Nachtspektakel @Hunebedcentrum

25 september 2014

Nachtspektakel @Hunebedcentrum

Graag nodigen we u uit om samen met ons de schoonheid van de nacht te vieren op de 10e Nacht van de Nacht: 25 oktober 2014 van 19.00 – 22.00 uur bij het Hunebedcentrum in Borger. Om de schoonheid van de nacht te benadrukken en aandacht te vragen voor de gevolgen van lichthinder, organiseren de Natuur- en Milieufederaties jaarlijks de Nacht van de Nacht.

Bij het grootste Hunebed van Nederland in Borger vindt het speciale jubileum Nachtspektakel van Drenthe plaats. Daar waar 5.000 jaar geschiedenis ligt, zullen 5.000 sterren schitteren. De Natuur en Milieufederatie Drenthe en het Hunebedcentrum organiseren samen een speciale bijeenkomst om de duisternis te vieren en het belang van de donkere Nacht onder de aandacht te brengen.

Programma
Samen met diverse partners hebben we een programma samengesteld met inhoudelijke inspiratie, aangevuld met poëzie, theater, muziek en verhalen waarin de Nachtbelevening centraal staat. Wat we voor u onder andere in petto hebben:

• Spectaculaire opening door theatergezelschap Visions of the North.
  • Lezingen van Govert Schilling en Wim Schmidt.
  • Spannende fakkeltocht langs mythen en sagen.
  • Poëzie, verhalen en muziek bij het grootste hunebed van Nederland.

Aandacht voor ’t donker

Nederland is één van de meest verlichte landen ter wereld. Jaarlijks worden miljoenen euro’s verspild door inefficiënte verlichting. Slecht afgeschermde lichtbronnen veroorzaken veel stoorlicht dat niet op wegen of straten valt, maar omhoog straalt. Belangrijke bronnen van lichthinder zijn glastuinbouw, sportveldverlichting, terreinverlichting, sierverlichting, skybeamers en reclameverlichting. Niet alleen mensen hebben last van teveel licht. Ook voor dieren en planten is het belangrijk dat de nachten duister blijven. Een overdaad aan licht verstoort het bioritme van allerlei organismen en kan een heel ecosysteem ontwrichten. Duisternis is net als stilte en ruimte één van de oerkwaliteiten van Drenthe.

Download hier het gehele programma voor het Nachtspektakel (pdf).
Kijk op www.nachtvandenacht.nl voor andere Nachtactiviteiten bij u in de buurt.

Het Nachtspektakel is een initiatief van de Natuur en Milieufederatie Drenthe en het Hunebedcentrum en mogelijk gemaakt dankzij en in samenwerking met theatergezelschap Visions of the North, Pandvol Poëzie, Het Drentse Landschap, IVN Borger-Odoorn, het Huus van de Taol, Govert Schilling, Wim Schmidt van Sotto Le Stelle, de provincie Drenthe, de Nationale Postcode Loterij en de Cittaslow gemeente Borger-Odoorn.