Nacht van de Nacht 2017 donkerder dan ooit

26 oktober 2017

Nacht van de Nacht 2017 donkerder dan ooit

Foto: Jan Koeman

Aanstaande zaterdag wordt voor de 13e keer de Nacht van de Nacht georganiseerd door de Natuur en Milieufederaties. Afgelopen jaar was de Nacht al groter dan ooit met 470 evenementen en 178 plekken waar gemeenten en bedrijven de lichten doofden. Dit jaar gaan op meer dan 290 plekken de lichten uit. Uniek is dat Interbest alle lichtreclames en reclamezuilen dooft vanaf 21 uur. Tevens wordt er een recordaantal van 475 activiteiten georganiseerd in het donker en daar komen er per dag nog nieuwe bij. Dit jaar doen er voor het eerst ook 71 restaurants mee. Deze hebben zich aangemeld na een gezamenlijke oproep van Horeca Nederland en de Natuur en Milieufederaties aan de Nederlandse restaurants. In ieder provincie kun je romantisch dineren in een van de nachtrestaurants. Aanmelden kan nog via www.nachtvandenacht.nl

Nacht van de Nacht
Dit jaar organiseren de Natuur en Milieufederaties de Nacht van de Nacht voor de 13e keer. Ons land is een van de lichtste ter wereld, dat kan veel minder en duurzamer. Door aanlichting en reclameverlichting ’s nachts te doven en door bestaande verlichting vaker te dimmen of aan te laten gaan als er iemand langs komt kan er veel geld en energie worden bespaard.

Bijzondere activiteiten in het land
Dit jaar staan er tussen de activiteiten ook veel bijzondere in de planning tijdens de Nacht van de Nacht. Zo kan je meedoen met een nachtelijke treinrit met aansluitend een nachtwandeling door het Griendtsveennatuurgebied. Het spoor werd vroeger gebruikt voor de turftransport en ligt in het mooie Griendtsveennatuurgebied. Ook is er een uitgebreid programma bij Fort Vechten in Bunnik. Er is een lichtjestocht, een masterclass nachtfotografie van ambassadeur Johan van der Wielen (al vol) en een masterclass sterrenkunde van ambassadeur Govert Schilling. Een aantal gemeenten doven de openbare verlichting in straten en pleinen. Zoals Middelburg waar traditiegetrouw het hele stadscentrum donker wordt en waar duizenden mensen de N8vdN8 beleven met bijna honderd theater- en kunstvoorstellingen, diners bij kaarslicht en andere activiteiten.

Nacht van de Nacht fotowedstrijd
De Natuur en Milieufederaties organiseren tijdens de Nacht van de nacht een fotowedstrijd. Iedereen die tijdens de nacht foto’s deelt via social media met #nachtvandenacht maakt kans op een van de 12 WakaWaka’s, een handige lamp op zonne-energie. En de fotograaf met de mooiste foto mag iedere nacht in vervolg genieten van een sterrenplafond.