Niet alle verkooppunten van plastic flesjes geven statiegeld terug

15 november 2021

Niet alle verkooppunten van kleine plastic flesjes geven statiegeld terug: dat kan anders

Vanaf juli zit er eindelijk statiegeld op kleine plastic flesjes in Nederland. Dat is geweldig nieuws, maar kun je jouw flesje gemakkelijk inleveren als het leeg is? Bij een aantal verkooppunten van plastic flesjes blijkt dat nog niet zo makkelijk. Ze geven geen statiegeld terug als je jouw flesje inlevert. Daarom heeft de Statiegeldalliantie samen met Recycling Netwerk Benelux een meldpunt opgezet.

Daarmee hoopt de Statiegeldalliantie dat dit toch mogelijk wordt gemaakt. Zo wordt de drempel om gemakkelijk te recyclen lager. De Natuur en Milieufederaties zijn partner van de Statiegeldalliantie en steunen dit initiatief.

Toegankelijkheid voor de consument

Om de positieve milieueffecten van een statiegeldsysteem daadwerkelijk te realiseren, is het van groot belang dat het efficiënt wordt ingericht. Hoe gemakkelijker het is voor de consument om drankverpakkingen terug te brengen, hoe meer drankverpakkingen ingezameld en hoogwaardig gerecycled zullen worden. Daarom moeten de aantal statiegeld-inzamelpunten niet beperkt worden.

Het meldpunt

Om zicht te krijgen op dit probleem, heeft Statiegeldalliantie-partner Recycling Netwerk Benelux een meldpunt opgezet waar consumenten kunnen aangeven welke verkooppunten weigeren om statiegeld terug te geven. Met jouw hulp kunnen we het huidige statiegeldsysteem verbeteren en oplossingen op lange termijn voor te stellen aan politici.

Het meldpunt is vanaf 14 november gesloten, maar je kunt nog wel aandacht vragen voor dit probleem door het bericht te delen op jouw (media)kanalen.

Als Natuur en Milieufederaties streven wij naar een circulaire economie.

Bekijk hier onze doelen voor een circulaire economie