Meer reclamemasten ’s nachts uit

23 mei 2018

Meer reclamemasten ’s nachts uit

Een eerste succes dit jaar voor de Nacht van de Nacht campagne. Van de 26 reclameschermen die mediabedrijf Mundu exploiteert gaan er twintig ’s nachts structureel op zwart tussen 1 en 5 uur.

Goed voorbeeld
Ieder jaar organiseert de Natuur en Milieufederaties in het laatste weekend van oktober de Nacht van de Nacht. Op honderden plekken doven bedrijven en gemeenten dan verlichting van monumenten, instellingen, torens en reclames. De Natuur en Milieufederaties (NMF’s) roept bedrijven op om niet alleen tijdens de Nacht van de Nacht maar juist vaker de reclameverlichting te doven. Liefst iedere nacht. Uit onderzoek van de NMF’s blijkt dat  8 van de 10 Nederlanders vindt dat reclameverlichting in de nacht uit mag. Al eerder besloot Interbest BV, marktleider op gebied van lichtreclames naar aanleiding van de campagne te stoppen met nachtelijke reclameverlichting. Nu volgt Mundu als tweede bedrijf dit goede voorbeeld. Mattheus Bleijenberg, projectleider van de campagne hoopt dat nu veel andere bedrijven zullen volgen: “Als bedrijven als Interbest en Munu, die leven van lichtreclames, bereid zijn de reclamelichten in de nacht te doven dan moet ieder ander bedrijf dat ook kunnen doen!”

Iedere nacht
Mike Campbell, mede-eigenaar van Mundu: “Wij vinden duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijk. Daarom doen wij graag mee met de Nacht van de Nacht en zullen we na de Nacht van de Nacht van 27 oktober iedere nacht  20 reclameobjecten tussen 1 en 5 uur ’s nachts doven.” Mundu nam zijn besluit naar aanleiding van een oproep van Natuur en Milieufederatie Drenthe aan het bedrijf om de verlichte reclame ’s nachts te doven. Met name over de verlichte reclamezuil bij Assen-Noord was commotie ontstaan op Social Media. Deze zuil gaat, vanwege lopende contracten met adverteerders, voorlopig alleen in de nacht van 27 oktober op zwart.

De campagne
De Nacht van de Nacht wordt dit jaar voor de 14e keer georganiseerd. Tijdens de Nacht van de Nacht doven bedrijven en gemeenten de verlichting en worden er in het hele land honderden evenementen in het donker georganiseerd. Afgelopen jaar trok de Nacht een recordaantal van 45 duizend bezoekers. Andre Kuipers, Govert Schilling, Anita Witzier en Vincent Bijlo zijn  ambassadeurs. Met de campagne vragen zij aandacht voor het belang van een donkere nacht. Nederland is een van de meest verlichte landen ter wereld. Door over te stappen op led en meer lichten te dimmen en te doven, kunnen bedrijven en gemeenten veel geld en energie (CO2 uitstoot) besparen.