Landschapbeheer Friesland en Friese Milieu Federatie presenteren zesdelige tv-serie Moai Fryslân

26 februari 2014

Op zaterdag 15 maart a.s. start op Omrop Fryslân de nieuwe tv-serie Moai Fryslân, een coproductie van Landschapsbeheer Friesland, de Friese Milieu Federatie en Omrop Fryslân. Na de eerdere succesvolle serie Sicht op Fryslân, over het ontstaan van de uiteenlopende landschapstypes in de provincie, volgt nu een zesdelige tv-serie over de verschillende factoren die een grote stempel drukken op de kwaliteit van ons landschap.

Waarom een tv-serie over de ruimtelijke kwaliteit van onze provincie? Het landschap van Fryslân wordt immers overal geroemd. Men vindt ons de mooiste provincie van Nederland en wij zingen dat we it bêste lân fan d’ierde zijn. Toch is er van alles aan de hand in onze samenleving dat van grote en soms onomkeerbare invloed is op onze omgeving. Denk aan windmolens, snelwegen, energie, schaalvergroting in de landbouw, bedrijventerreinen, enzovoorts.

Dat roept allerlei vragen op. Hoe bepaalt dat nu onze omgeving? Wat is dat sowieso eigenlijk, ruimtelijke kwaliteit? Waarom moeten we Grutsk zijn op onze omgeving en waar let je als burger dan op? En… hoe kunnen wij als burgers zelf bijdragen aan de kwaliteit van streek, dorp of stad?

Zoektocht

In de tv-serie Moai Fryslân gaat Omrop Fryslân met Landschapsbeheer Friesland en de Friese Milieu Federatie op zoek naar de verschillende waarden van ruimtelijke kwaliteit. We praten met deskundigen en burgers, en ontdekken dat meningen flink kunnen verschillen: wat de één mooi vindt of praktisch, vindt de ander juist lelijk, ongepast of een gemiste kans.

In zes afleveringen nemen we u mee langs de voor Fryslân meest actuele aandachtsgebieden. De presentatie is in handen van Albert Jensma.

1. Zaterdag 15 maart: aflevering Wonen
  2. Zaterdag 22 maart: aflevering Infrastructuur
  3. Zaterdag 29 maart: aflevering Landbouw
  4. Zaterdag 5 april: aflevering Energie
  5. Zaterdag 12 april: aflevering Bedrijven
  6. Zaterdag 19 april; aflevering Recreatie

* Deze tv-serie is mede tot stand gekomen met steun van de Provinsje Fryslân.

Vanaf zaterdag 15 maart elke week bij Omrop Fryslân

Bekijk hier:  Bynt van Omrop Fryslân TV met  directeur Hans van der Werf van de FMF over ‘Moai Fryslân’