Koningin Máxima bezoekt Windpark Nijmegen-Betuwe

Koningin Máxima bezoekt Windpark Nijmegen-Betuwe

bezoek HMK Maxima aan Windpark Nijmegen-Betuwe
Foto: John Voermans

Koningin Máxima bracht vandaag een werkbezoek aan Windpark Nijmegen-Betuwe, een initiatief van Gelderse burgers dat met hulp van de Gelderse Natuur en Milieufederatie tot stand kwam. Het Windpark is eigendom van inwoners van de regio, die zich hebben verenigd in de coöperatie WindpowerNijmegen. De 1.013 leden hebben samen 2 miljoen Euro bij elkaar gebracht voor de realisatie van het park. De vier windmolens leveren duurzame energie voor zo’n 7.100 huishoudens.

In gesprek met Máxima
Tijdens haar bezoek sprak Koningin Máxima o.a. met de initiatiefnemers, vertegenwoordigers van de coöperatie, de Gelderse Natuur en Milieufederatie en omwonenden. De gesprekken gingen over energietransitie en de totstandkoming van het windmolenpark. Daarnaast kreeg Koningin Máxima in de windturbine uitleg over de techniek en “beklom” zij de turbine via een virtual reality-bril.

ronde tafelgesprek koningin Maxima bij Windpark Nijmegen-Betuwe
Koningin Máxima in gesprek met de initiatiefnemers, waaronder Volkert Vintges, directeur Gelderse Natuur en Milieufederatie (rechts op de foto) Foto: John Voermans

Pas het begin
Wat de initiatiefnemers betreft is het windpark pas een begin. Windparkdirecteur Pim de Ridder: “De windmolens zijn indrukwekkend, maar niet de eindoplossing. We zijn volop bezig met nieuwe duurzame energieplannen voor en door burgers. Onder de molens is genoeg ruimte om zonnepanelen te plaatsen, die we direct kunnen aansluiten op het elektriciteitsnet van het windpark. Ook zoeken we naar mogelijkheden voor warmteopslag en we willen nog een vijfde molen neerzetten.”

Positieve energie
Pim de Ridder ziet kansen om de hele regio Arnhem-Nijmegen van duurzame energie te voorzien. Voor het eerst, door samenwerking met energiecoöperaties uit de omgeving. “Op dit moment loopt een aanbesteding van zeventien gemeenten die hun elektriciteit zelf willen inkopen. Daar doen wij natuurlijk aan mee. We zijn ervan overtuigd dat dit niet alleen lokaal en duurzaam kan, maar ook in eigen hand. Door burgers actief te betrekken bij dit soort initiatieven, creëer je veel positieve energie.”