Kick-off CleanUpXL: op naar 800.000 kilo minder afval in de Wadden- en Noordzee

10 september 2021

Kick-off CleanUpXL: op naar 800.000 kilo minder afval in de Wadden- en Noordzee

Op vrijdag 10 september start de CleanUpXL-campagne. In drie jaar tijd verwijderen we 800.000 kilo rotzooi uit één van de mooiste gebieden van ons land en delen we de geleerde lessen van deze en andere containerrampen, om daarmee een nieuwe bewustwording in gang te zetten. Onze Friese collega Monique Plantinga is aanwezig bij de kick-off. De Natuur en Milieufederaties zijn trotste partner van dit initiatief.

Wie is ‘we’?

CleanUpXL is een gezamenlijk gedragen en uitgevoerd project van de Waddenvereniging, Stichting De Noordzee, Stichting Duik de Noordzee Schoon, de Natuur en Milieufederaties, BDS Harlingen en Friendship Offshore en wordt gefinancierd door de Nationale Postcodeloterij.

Wat is de aanleiding?

In de nacht van 1 op 2 januari 2019 verliest vrachtschip MSC Zoë boven de Wadden 342 containers. Meer dan drie miljoen kilo lading belandt in het kwetsbare natuurgebied. Ruim twee jaar later blijkt veel afval nog niet opgeruimd. Door het in kaart brengen van 3000 km2 zeebodem van de Noord- en Waddenzee met een sonar, weten we dat er naast resterende lading van de MSC Zo nog heel veel meer andere rommel op de zeebodem ligt dat er niet hoort!

Deze ramp en de afhandeling daarvan is voor ons aanleiding geweest om zelf de mouwen op te stropen en een project op te tuigen: CleanUpXL is geboren.  We gaan 800.000 kilo afval in de Wadden- en Noordzee lokaliseren, bergen, opruimen, meten en hergebruiken, de urgentie benadrukken, bewustwording creëren, handelingsperspectief bieden en ander gedrag stimuleren. Want de zee moet schoon worden en blijven. Dat is ons bovenliggend doel: behoud van deze prachtige en unieke natuur.