Kampen krijgt Eerlijke Winkelroute

23 november 2014

Kampen krijgt Eerlijke Winkelroute

eerlijk winkelen

Op zaterdag 29 november om 14.00 uur vindt in Onze Winkel (Oudestraat 120) de lancering plaats van de Eerlijke Winkelroute van Kampen. Arjen Hendriks van de Ondernemers Vereniging Kampen zal het eerste exemplaar aanbieden aan Sint Nicolaas. Vervolgens verspreidt een promotieteam vanuit Onze Winkel de routes onder het winkelend publiek en de deelnemende winkels, speciaalzaken en horecagelegenheden met een eerlijk(er) aanbod.

Op de winkelroute staan 24 ondernemingen die een eerlijk alternatief bieden. De campagne Eerlijk Winkelen campagne streeft een groter aanbod van winkels en eetgelegenheden die deels fairtrade, biologische en/of tweedehands producten gebruiken of verkopen. Het doel van de Eerlijke Winkelroute is enerzijds het bieden van een platform voor ondernemers met een eerlijk aanbod, en anderzijds om consumenten wegwijs te maken in het eerlijke en duurzame aanbod van hun stad. De campagne wordt in meerdere steden gevoerd en wordt nu dus uitgebreid met Kampen!

Fairtrade
Eerlijke handel of fairtrade bevordert duurzame ontwikkeling in de internationale handel, met name bij de export van arme landen naar rijke Westerse landen. Fairtrade betekent dat bijvoorbeeld koffieboeren, cacaoboeren of bananenboeren in Latijns-Amerika, Afrika en Zuidoost-Azië een eerlijke prijs krijgen voor hun exportproducten. Fairtrade producten dienen daarnaast te voldoen aan strenge milieueisen.

Zoek- en Winactie
Tijdens de lancering op 29 november start ook een Zoek- en Winactie die verbonden is aan de Eerlijke Winkelroute. Alle deelnemende winkels en horecagelegenheden zijn op die dag herkenbaar aan het logo van Eerlijk Winkelen in de etalage. Drie winkels vermelden daarnaast een gouden logo op de posters. Wie deze winkels opspoort en foto’s van de drie gouden logo’s post op www.facebook.com/EerlijkWinkelenKampen maakt kans op één van de drie Eerlijke Goodybags.

Vanaf zaterdag 29 november is de Eerlijke Winkelroute gratis verkrijgbaar als opvouwbare Z-card bij de deelnemende winkels, de Stadswinkel (Oudestraat 116) en Onze Winkel (Oudestraat 120). De Eerlijke Winkelroute Kampen is een activiteit van Natuur en Milieu Overijssel en maakt onderdeel uit van het landelijk programma van MVO Loont.

Voor meer informatie zie: http://www.mvoloont.com.