Jubileumviering Nacht van de Nacht 2014

16 september 2014

Jubileumviering Nacht van de Nacht 2014

nacht van de nacht jubileumviering en genomineerden
De genomineerden gemeente Assen, recreatiebedrijf Cnossen en het Boomkroonpad (Staatsbosbeheer) ontvingen een Nacht plakkaat voor hun bijzondere inzet voor de Nacht van de Nacht.
foto: Jeroen Götz

De Natuur en Milieufederatie Drenthe heeft in het kader van de 10e Nacht van de Nacht wat bijzonders in petto. Op 25 oktober organiseren ze samen met het Hunebedcentrum in Borger een Nachtspektakel om aandacht te vragen voor het belang van duisternis en de schoonheid van de donkere Nacht te vieren.  Daar waar 5.000 jaar geschiedenis ligt, zullen 5.000 sterren schitteren.

Programma Nachtspektakel
Het Nachtspektakel biedt u een avond met inhoudelijke inspiratie, aangevuld met poëzie, theater, muziek en verhalen waarin de Nachtbelevening centraal staat. Na een spectaculaire opening door theatergezelschap Visions of the North, kunt u onder andere genieten van lezingen van Govert Schilling en Wim Schmidt of een spannende fakkeltocht wandeling maken langs mythen en legenden. Bij het grootste hunebed van Nederland wordt u getrakteerd op poëzie, verhalen en muziek. En ook voor kinderen zijn er speciale activiteiten. Kaarten kosten €5,- per stuk en zijn verkrijgbaar via www.nmfdrenthe.nl/nachtspektakel. Let op: er zijn maximaal 500 kaarten beschikbaar. Wees er dus snel bij!

Genomineerde activiteiten
De Natuur en Milieufederatie Drenthe is niet de enige die iets organiseert op 25 oktober. Door het hele land vinden diverse duistere activiteiten plaats waar iedereen aan deel kan nemen. Ook in Drenthe zetten diverse organisaties zich al jaren in om aandacht te vragen voor de donkere Nacht. In het kader van dit jubileumjaar zijn drie organisaties genomineerd, die bijzondere duistere activiteiten hebben georganiseerd de afgelopen jaren.

De genomineerden zijn het Boomkroonpad (Staatsbosbeheer), recreatiebedrijf Cnossen en gemeente Assen. Staatsbosbeheer doet al jaren mee met de Nacht van de Nacht. Bij het Boomkroonpad organiseren ze een Nachtbelevingstocht, die elk jaar weer honderden kinderen en hun ouders weet te trekken. Recreatiebedrijf Cnossen maakte het mogelijk voor de vrijwilligersgroep IVN Nietap om, dankzij een sponsoring, een nachtelijke boot-belevingstocht te organiseren op het Leekstermeer. De deelnemers konden op die manier ervaren wat het effect is van de lichtvervuiling van de stad Groningen op de omliggende omgeving. Tot slot was gemeente Assen één van de eerste gemeenten die concreet werk maakte van lichtvervuiling door het aanpassen van de straatverlichting. Al in 2005 werd de straatverlichting van de Beilerstraat aangepakt.

Wilt u meedoen?
Op www.nachtvandenacht.nl/activiteiten vindt u een compleet overzicht van alle activiteiten op 25 oktober aanstaande. We hopen samen met u een bijzonder donkere Nacht te ervaren.