Jeugdzorginstellingen krijgen energiescan

16 februari 2015

Jeugdzorginstellingen krijgen energiescan

Energieadviseurs van de CleanCampagne bekijken op verzoek van de Provincie het energieverbruik van zes jeugdzorginstellingen. Daarnaast stelt de Provincie een bedrag beschikbaar voor deze instellingen om een aantal aanbevolen energiebesparende maatregelen door te voeren. De CleanCampagne is een initiatief van de Natuur en Milieufederatie Groningen en valt onder het uitvoeringsprogramma van de Energy Valley Topclub.

De jeugdzorginstellingen krijgen de scan aangeboden in verband met de overdracht van de jeugdzorg van de Provincie naar de gemeenten. De instellingen die worden doorgelicht zijn Jeugdbescherming Noord (voorheen Bureau Jeugdzorg), Elker, Leger des Heils Noord, MJD, Pleegwijzer en ZorgBelang.

CleanCampagne
De CleanCampagne stimuleert bedrijven en instellingen in het nemen van energiebesparende maatregelen. Via een scan wordt de organisatie doorgelicht om te achterhalen waar de grote besparingskansen liggen. Een energiecoach maakt dan samen met de instelling een plan om de aanbevelingen in de praktijk te brengen. Vervolgens worden SLIM-consortia ingeschakeld om de maatregelen uit te voeren. SLIM-consortia zijn samenwerkingsverbanden georganiseerd door het MKB, die samenwerken om gebouwen energiezuiniger te maken.