Inspirerende Brabantse Prinsessendag 2014

11 maart 2014

Inspirerende Brabantse Prinsessendag 2014

prinsessendag2014
Hoe ziet de ‘energieke samenleving’ er nu eigenlijk in de praktijk uit? En wat kunnen gemeenten en de Provincie betekenen voor deze ‘beweging van onderaf? Tijdens de jaarlijkse Prinsessendag 7 maart jl. ging de Brabantse Milieufederatie (BMF) met een bus vol vrouwelijke raads- en statenleden op tour om te zien hoe Brabanders werken aan een duurzamere samenleving.   De conclusie van de dag was dat het in de Brabantse buurten, wijken, dorpen en steden bruist van initiatieven die burgers nemen om zelf iets bij te dragen aan hun leefomgeving. Van de Gemeenten en de Provincie wordt met name een faciliterende houding gevraagd en de flexibiliteit om een proces te steunen waarbij de uitkomst niet altijd van te voren tot in detail vastgelegd kan worden.

De ludieke Brabantse tegenhanger van Prinsjesdag stond dit jaar in het teken van ‘omdenken’. Dat wil zeggen dat je denkt in termen van kansen en niet van problemen. In het kader daarvan liet ondernemer Bert van Helvoirt, directeur van Van Helvoirt Groenprojecten zien hoe in een vernieuwend proces, gebaseerd op volledige transparantie en vertrouwen tussen de onderaannemers, de bouw van zijn duurzame kantoorgebouw tot stand was gekomen.   In Haaren konden de dames zien hoe in de Tempelier Tuin inwoners van Cello, een instelling voor mensen met een verstandelijke handicap, samen met buurt- en dorpsbewoners werken aan een moes-, belevings-, ontmoetings- en educatieve tuin. Initiator Niek van Halderen (LNMH) gaf uitleg hoe juist zonder teveel planning vooraf de start van het initiatief ‘als vanzelf’ heeft geleid tot leuke en waardevolle verbindingen met mensen en initiatieven binnen de gemeente.   De tour eindigde op Strijp-S in Eindhoven, een voormalige productielocatie van Philips. Hier liet Alfredo Verboom van de Gemeente Eindhoven de Prinsessen  zien hoe duurzame energie kan worden opgewekt, naar aanleiding van de noodzaak om verontreinigd grondwater te saneren.

Kortom, dankzij onze gasten en gastgevers een zeer geslaagde Prinsessendag 2014!