Gelderse Natuur en Milieufederatie vanaf nu vereniging

8 mei 2014

Gelderse Natuur en Milieufederatie vanaf nu vereniging

Op woensdag 7 mei is in Nijmegen de akte ondertekend, waarmee de stichting GNMF wordt omgezet in een vereniging. Vanaf nu kunnen, naast lokale natuur- en milieugroepen, individuele burgers lid worden van de GNMF. Zij kunnen dan meebeslissen over de koers en de standpunten.

De omzettingsakte werd ondertekend door bestuursleden Jan Paul van Soest en Lex van Rootselaar.

Directeur Volkert Vintges licht toe: “Net als bij onze oprichting 42 jaar geleden zetten mensen zich graag in voor natuur en milieu in Gelderland. Destijds verenigden ze zich in lokale groepen, die zich vervolgens bij ons aansloten. Tegenwoordig voeren mensen hun acties individueler en spontaner. Door een vereniging te worden, kunnen nu ook zij gebruik maken van onze ondersteuning”.

Volgens Vintges is de nieuwe vereniging er voor en door burgers. “Denk maar aan ons Servicepunt bij het adviseren van lokale energie-initiatieven. Onze Helpdesk ondersteunt heel concreet mensen die bijvoorbeeld stank, lawaai en bestrijdingsmiddelen in hun directe omgeving willen aanpakken. En met IVN gaan we een servicepunt opzetten voor burgers die zich willen inzetten voor natuur en landschap”.

Gelderse Milieuraad

Op 20 juli 1971 werd de stichting Gelderse Milieuraad opgericht, waarvan de naam later veranderde in Gelderse Milieufederatie. In 2011 werd hieraan ‘Natuur’ toegevoegd.

In de laatste tien jaar waren er gemiddeld honderd lokale natuur- en milieugroepen bij de GNMF aangesloten. Zij zijn nu lidorganisatie geworden.

Aanstaande zaterdag, 10 mei, vindt op Landgoed Rozendael de eerste Algemene Ledenvergadering plaats.

Voorzitter Jan Paul van Soest (r) en bestuurslid Lex van Rootselaar met de Omzettingakte GNMF 07mei14