Gelderse Natuur en Milieufederatie maakt zich sterk voor coulissenlandschap

12 november 2018

Gelderse Natuur en Milieufederatie maakt zich sterk voor coulissenlandschap

Het prachtige coulisselandschap in de Achterhoek staat onder druk en dit is funest voor de biodiversiteit. Bij Nieuwsuur vertelde Petra Souwerbren, directeur van de Gelderse Natuur en Milieufederatie, over het belang van het coulissenlandschap.

Behoud biodiversiteit

Petra Souwerbren: “We zien dat houtwallen, heggen, kruidenrijke bermen en greppels sluipenderwijs verdwijnen. Uit recent onderzoek blijkt echter dat de aanwezigheid hiervan juist een groot positief effect heeft op de biodiversiteit. Het behoud daarvan is dus van groot belang.” Een kaal landschap is onaantrekkelijk voor planten en dieren. Vogels hebben steeds minder plek en insecten steeds minder voedsel.

Bekijk het item bij Nieuwsuur

In actie

De GNMF heeft dit jaar samen met Natuurmonumenten een petitie aangeboden aan verschillende Achterhoekse gemeenten en een verkiezingsdebat georganiseerd in Bronckhorst. Daarnaast organiseerden ze excursies voor statenleden, raadsleden en wethouders. Want het onderwerp maakt de meeste indruk als je het met eigen ogen ziet. Deelnemers gaven aan geschokt te zijn. De GNMF en Natuurmonumenten blijven zich inzetten voor het behoud van het coulissenlandschap. Naast het agenderen van het onderwerp geven ze ook adviezen aan gemeenten over maatregelen die genomen kunnen worden.

Lees wat de GNMF doet voor het behoud van het coulisselandschap