DuurzaaminLelystad in het teken van Eetbaar Lelystad

17 april 2014

DuurzaaminLelystad in het teken van Eetbaar Lelystad

DuurzaaminLelystad staat in april in het teken van Eetbaar Lelystad. Gedurende de maand ontvangen bezoekers tips en adviezen over het stimuleren van lokale en regionale voedselproductie op een duurzame manier. Tevens vinden er een aantal speciale bijeenkomsten en workshops plaats die gaan over Eetbaar Lelystad. Zoals de gratis kids-workshops en een Netwerkbijeenkomst voor duurzame ondernemers!

Kennismaking School en Kindertuinen
Moestuinieren is weer helemaal in. Had de volkstuin vroeger een wat stoffig imago, tegenwoordig is het hebben van een eigen tuintje groen en hot. Opvallend is dat vooral jonge gezinnen en vrouwen met kinderen gaan moestuinieren. Ze gaan voor puur en eerlijk, willen weten waar hun voedsel vandaan komt en hoe het groeit. Ook milieu – aspecten (groenten van eigen tuin zijn geen honderden, soms duizenden kilometers onderweg voor ze op ons bord liggen) tellen mee. Verder spelen bewegen, buiten zijn, genieten van zon, vogels en vlinders, lekker bezig zijn met grond, zaadjes en plantjes een belangrijke rol.

Ook steeds meer kinderen vinden het hebben van een eigen tuintje leuk. En terecht. Wat is er lekkerder dan een dikke verse winterpeen die je even afveegt aan je broek? Een stel lekkere, vieze handen omdat je op je tuin gewerkt hebt. Of een bos bloemen uit je eigen tuintje? Of je naam, gezaaid met tuinkers in de vorm van je naam of gezichtje? Of…

Voor iedereen die een (kinder-)tuintje bij huis of bij school wil aanleggen is er een eenvoudige tuininstructie beschikbaar vol tips en trucs waarmee het een stuk minder ingewikkeld wordt om een eigen tuintje tot een succes te maken. Ook wordt verteld waarom het handig (en verstandig) is om niet steeds hetzelfde stukje tuin voor je bonen of aardappelen te gebruiken maar om vruchtwisseling toe te passen. Niet alleen kinderen maar ook startende tuinders kunnen plezier hebben van beide instructies. Kijk op de website van DuurzaaminLelystad: http://duurzaaminlelystad.nl/wp-content/uploads/downloads/2014/04/KINDERTUINEN-handleiding1.pdf voor het downloaden van de handleiding

Beide tuininstructies zijn een initiatief van het Bultparkcomité in samenwerking met wijkraad De Bolder en gemeente Lelystad. Natuurlijk is alle informatie gratis beschikbaar voor belangstellenden. Kijk op www.wijkradenlelystad.nl en tik De Bolder aan.

Speciaal voor ondernemers
Op maandag 28 april organiseert DuurzaaminLelystad een netwerkmeeting voor duurzame ondernemers over Eetbaar Lelystad. De focus tijdens deze bijeenkomst ligt op kennisdeling tussen ‘eetbare initiatieven’ en de Dag van de Stadslandbouw die in mei plaats zal gaan vinden. Waar kunnen we meer voor elkaar betekenen en waar kunnen we met elkaar versnelling brengen?. Een aantal initiatieven zullen een korte pitch geven. Aanmelden kan via t.hoornweg@nmfflevoland.

Duurzame kids-workshops
Op de woensdagmiddag hoef je je niet te vervelen! DuurzaaminLelystad biedt in april een keuze uit diverse gratis workshops. Wat dacht je van het proeven vab biologisch en niet biologisch? Of lol met Marker Wadden slib (met Natuurmonumenten) en knutselen met mais? Elke woensdagmiddag van 14:00 tot 16:00 uur in de Duurzaamheidswinkel aan het Stadhuisplein 51.