De Kledingbibliotheek wint Utrechtse Pluk van de Pettefletprijs

1 april 2015

De Kledingbibliotheek wint Utrechtse Pluk van de Pettefletprijs

De provinciale Pluk van de Petteflet Natuur en Milieuprijs Pluk tussen de dieren copyrightgaat dit jaar naar Maud Bloemberg, initiatiefnemer van De Kledingbibliotheek! Maud gaat door naar de landelijke finale: de Nationale Pluk van de Petteflet prijs wordt in mei uitgereikt in het VARA radioprogramma Vroege Vogels.

Bij De Kledingbibliotheek (www.dekledingbibliotheek.nl) aan de Utrechtse Westerkade kun je unieke designerkleding, duurzame fairtrade outfits en leuke tweedehands stukken lenen. Het werkt zoals een bibliotheek: Je zoekt kleding uit, past het en neemt dan mee naar huis wat je leuk vindt. Na een leenperiode van 4 weken gooi je het kledingstuk bij de Kledingbibliotheek in de wasmand en kan je weer wat nieuws mee nemen. De Kledingbibliotheek is 5 dagen per week geopend.

Besparing op grondstoffen en energie

Op deze manier voorkomen de initiatiefnemers het weggooien van heel veel kleding – en bieden ze hun leden een alternatief voor de aanschaf van steeds weer nieuwe kleding. Dat levert volgens de NMU een mooie besparing op van grondstoffen en energie. Bovendien wordt de milieuvervuiling voorkomen die de productie van nieuwe kleding zou veroorzaken.

Maud en haar collega’s Karin en Evita willen graag het aantal leden verder uitbreiden, én ze willen workshops gaan aanbieden die worden verzorgd door hun ontwerpers. Deze workshops kunnen mensen stimuleren zelf kleding te maken of na te denken over het duurzamer omgaan met kleding en/of andere spullen. De Pluk van de Petteflet Prijs is voor die workshops een steuntje in de rug.

De prijs zal op donderdag 1 april om 11:15 uur worden uitgereikt door Josja Veraart, adjunct-directeur van de Natuur en Milieufederatie Utrecht, bij de Kledingbibliotheek, Westerkade 30 te Utrecht. U bent van harte welkom om dit mee te maken!

Landelijke finale

Elke provinciale Natuur en Milieufederatie nomineert een kandidaat. Een landelijke jury kiest hieruit 3 tot 5 nominaties voor de landelijke prijs. Vervolgens kan iedereen in Nederland hier op stemmen via de website van Vroege Vogels. De kandidaat met de meeste publieksstemmen wint uiteindelijk de Pluk van de Petteflet Natuur en Milieuprijs 2015. De winnaar ontvangt € 3.000 en wordt in mei bekendgemaakt in het radioprogramma Vroege Vogels.