Commerciële kansen van insecten, peulvruchten en aquatische eiwitten

14 december 2015

Commerciële kansen van insecten, peulvruchten en aquatische eiwitten

nieuweeiwitten1

Op dinsdagavond 8 december organiseerden Natuur en Milieu Overijssel, Rabobank Regio Zwolle, Kennispoort Regio Zwolle en provincie Overijssel de bijeenkomst Ondernemen met nieuwe eiwitten in het Provinciehuis in Zwolle. Verschillende ondernemers lieten zien hoe zij inspelen op commerciële kansen, waarmee zij de Agro&Food sector verduurzamen. De bijeenkomst gaf de ruim 85 geïnteresseerde deelnemers een uitgebreid overzicht van trends en bedrijven op het gebied van aquatische eiwitten, peulvruchten en insecten.  Een overzicht van de presentaties vind je onderaan dit bericht.

Er is een toenemende aandacht voor ‘nieuwe’ eiwitbronnen. Dit komt voort uit de behoefte om de Agro&Food sector duurzamer te maken. Sommige agrariërs zoeken duurzamere eiwitoplossingen voor het voeden van vee. Andere zijn gestart met het verbouwen van nieuwe gewassen als lupine en Nederlandse soja voor gebruik in levensmiddelen. Consumenten zijn op zoek naar voedingsmiddelen die gezond, lekker én minder belastend zijn voor het milieu. Eiwitrijke producten op basis van plantaardige eiwitten of insecten, ter (gedeeltelijke) vervanging van dierlijke, helpen hierbij.

Ondernemen met nieuwe eiwitten
Tijdens de bijeenkomst Ondernemen met nieuwe eiwitten op 8 december stonden de commerciële kansen centraal om nieuwe eiwitten te produceren, verwerken en vermarkten. Keynote spreker Jeroen Willemsen, Innovatiemanager & Adviseur bij Food for Impact, vertelde hoe Nederland zich sinds 1997 ontwikkelde tot wereldwijd koploper in de eiwittransitie en nu klaar is voor verdere eiwitverduurzaming. “Het is nu tijd voor nieuwe ondernemers in groene eiwitten in Overijssel en regio Zwolle”, aldus Jeroen. Vervolgens gingen de ruim 80 deelnemende ondernemers, overheden, onderwijsinstellingen en onderzoekers tijdens zes deelsessies in gesprek met ondernemers in de eiwitverduurzaaming. Er was veel belangstelling voor de workshops over aquatische eiwitten, zoals algen, gevolgd door insecten en peulvruchten. In deze workshops barstte het van de kansen voor nieuwe producten en werden veel contacten gelegd om nieuwe ketens te bouwen.

Organiserende partijen
Natuur en Milieu Overijssel, Rabobank Regio Zwolle, Kennispoort Regio Zwolle en provincie Overijssel organiseerden de bijeenkomst. Deze organisaties vullen elkaar goed aan in de versnelling van de eiwittransitie en kunnen bedrijven faciliteren bij innovaties en het leggen van verbindingen. Alle partijen kijken terug op een succesvolle bijeenkomst. Vanuit de vragen die leven bij de ondernemers willen de organisatoren hen gaan ondersteunen en daarbij ook gaan samenwerken met onderwijs en onderzoekinstellingen.

Bekijk hier de uitzending van Overijssel Vandaag (RTV Oost) van 9 december over de kweek van insecten.

De presentaties: