Campagne CIRCLES: ‘Vertel jouw circulaire verhaal’

12 oktober 2016

Campagne CIRCLES: ‘Vertel jouw circulaire verhaal’

Wist je dat in de periode 1960-2000 grondstoffenprijzen 0,5% per 1% economische groei daalden, maar sinds 2000 2% stijgen per 1% economische groei? Grondstoffen worden duurder. Het is dus slim om hier zuinig mee om te gaan. Dat kan door in te zetten op een circulaire economie. Maar hoe moet je dat aanpakken? Om kennis en goede voorbeelden over circulaire economie te delen, lanceert CIRCLES de campagne ‘Deel jouw circulaire verhaal’.

CIRCLES is op zoek naar bedrijven, onderzoekers, studenten, bewonersinitiatieven en gemeenten die trots zijn op hun bijdrage aan de Circulaire Economie. Met de resultaten van de campagne laten we zien dat Oost-Nederland de Circulaire Economie hotspot is van Nederland.

Verlengen levensduur
Veel van de producten die we gebruiken gaan vroegtijdig kapot zoals elektronica of worden weggegooid, zoals kleding. Binnen een circulaire economie wordt de levensduur van grondstoffen en producten verlengd. Dat kan bijvoorbeeld door hergebruik en recycling van onderdelen en materialen. Op de website van CIRCLES kunnen bedrijven, onderzoekers, studenten, bewoners en gemeenten vanaf nu hun projecten en initiatieven delen. Of het nu gaat om een innovatie om hergebruik te bevorderen, onderzoek naar nieuwe business modellen of een deelplatform.

Wat is Circles?
CIRCLES is een nieuwe digitale en fysieke ontmoetingsplek voor iedereen die in Oost-Nederland bij wil dragen aan de transitie naar een circulaire economie.CIRCLES is een one-stop-shop platform voor ondernemers, initiatieven en overheden die actief zijn of willen worden binnen de Circulaire Economie. Meer weten, bekijk dan hier de introductievideo over wat CIRCLES jou te bieden heeft.
Twaalf partners in CIRCLES ontwikkelden op initiatief van kiEMT en VNO-NCW Midden een aanpak die (mkb-) bedrijven en maatschappelijke organisaties bewust maakt van de noodzaak en voordelen van circulair ondernemen.

CIRCLES is een samenwerking van Stichting kiEMT, VNO-NCW Midden, Cleantech Center, Universiteit Twente, Hogeschool Arnhem Nijmegen, Saxion, Stichting Circulaire Economie, Cleantech Regio, Kennispoort Regio Zwolle, Regionaal Centrum voor Circulaire Economie, Natuur en Milieu Overijssel en de Gelderse Natuur- en Milieufederatie.

Meer weten?
Neem contact op met Maarten van Dongen, dongen@natuurenmilieuoverijssel.nl.