Aandacht voor natuurvriendelijk moestuinieren en gezond eten in nieuw magazine ‘Proef de Rijke Oogst’

17 april 2017

Al is het fris voor de tijd van het jaar, heel veel moestuiniers zijn alweer met groot enthousiasme en verlangen begonnen met het zaaien van de eerste groenten. Dat dat op een natuurvriendelijke manier kan, dus zonder kunstmest en bestrijdingsmiddelen, bewijzen de vele verhalen in het nieuwe magazine ‘Proef de rijke Oogst’ van Natuur en Milieu Overijssel. Naast informatie en inspirerende interviews geeft het magazine tips en heerlijke recepten met producten uit eigen moestuin. Check het magazine online of haal uw eigen exemplaar bij diverse tuincentra en winkels in Overijssel.

Ecologisch (moes)tuinieren draagt bij aan de doelen van Natuur en Milieu Overijssel om de provincie mooier en duurzamer te maken. Het zorgt voor gezond voedsel, schoon grondwater en rijk bodemleven. De basis is: laat de natuur z’n werk doen, kies planten die geschikt zijn voor de bodem en het klimaat in de tuin en teel groenten in het goede seizoen.

Experts aan het woord
Proef de Rijke Oogst is vanaf vandaag verkrijgbaar bij tuincentra en winkels en ook online te lezen via de website van Natuur en Milieu Overijssel. TV-tuinman Lodewijk Hoekstra vertelt over zijn visie op ecologisch moestuinieren en ook Overijsselse (hobby-)moestuinierders vertellen hun ervaringen en geven tips voor een eigen moestuin. Van die met zorg en liefde gekweekte groenten en vruchten kun je de heerlijkste gerechten maken. Vandaar dat de geïnterviewden hun favoriete recepten met de lezers delen.

Ecologisch moestuinieren
Ecologisch moestuinieren is met de natuur meewerken. Je voedt de bodem met bijvoorbeeld compost in plaats van kunstmest en laat plantensoorten bij elkaar groeien die elkaar versterken. Zo houden ui en wortel elkaars belagers weg, stimuleert basilicum de groei van tomatenplanten en houdt bonenkruid bonenziektes op afstand. Je gebruikt geen chemische bestrijdingsmiddelen, maar gunt de natuur de tijd om hulptroepen aan te laten rukken. Bijvoorbeeld door een nestkastje voor mezen op te hangen, zij voeren graag rupsen aan hun jongen. En koester de lieveheersbeestjes en oorwormen, want zij eten veel luizen weg. Geef egels en kikkers een plaatsje in de tuin en je hebt geen last meer van de slakken.

Het magazine ‘Proef de Rijke Oogst’ is gemaakt door Natuur en Milieu Overijssel, in samenwerking met de Brabantse Milieufederatie en Natuur en Milieufederatie Noord-Holland. Het is mede mogelijk gemaakt door het Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Holland en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (Duurzaam Door).