22 mei: Internationale Dag van de Biodiversiteit

17 mei 2022

22 mei: Internationale Dag van de Biodiversiteit

Als Natuur en Milieufederaties moedigen we het hele jaar het verbeteren van biodiversiteit aan. Op 22 mei wordt dit belangrijke thema éxtra in het zonnetje gezet tijdens de Internationale Dag van de Biodiversiteit, een initiatief van de Verenigde Naties.

De ondertekenaars, ook Nederland, moeten de biodiversiteit in hun land beschermen en ondersteunen. Deze dag wordt sinds 2000 jaarlijks gevierd.

Waarom is biodiversiteit zo belangrijk?

Voor een gezond, vruchtbaar ecosysteem is een natuurlijke balans nodig. Dat betekent dat er een variatie aan plant- en diersoorten is en niet één soort overheerst of essentiële soorten ontbreken. In een biodiverse omgeving is er ruimte voor meerdere soorten om zich te ontwikkelen en om te overleven. Zo houden ze elkaar in balans. Als de natuurlijke balans verstoord wordt, bijvoorbeeld omdat soorten uitsterven, heeft dat effect op alle soorten.

Doe de biodiversiteitswijzer

Er zijn heel veel manieren om grijs groener te maken. Beantwoord vijf vragen om te weten hoe jij het makkelijkst kunt helpen.

Naar de biodiversiteitswijzer

17 mei 2022

Dit kun je doen in mei

De Natuur en Milieufederaties verzorgen het hele jaar door activiteiten en projecten om biodiversiteit in Nederland te versterken, zoals bij Plan Boom. Door twee federaties worden er rondom de Internationale Dag van de Biodiversiteit specifieke activiteiten georganiseerd.

Natuur en Milieu Gelderland (NMG)

• In Gelderland organiseren we ‘Biodiversiteit op je bord’. Op 21 en 22 mei openen diverse boeren in Gelderland hun deuren om te laten zien hoe zij bijdragen aan biodiversiteit. Na een rondleiding, workshop of tijdens een fietstocht kunnen bezoekers ook producten kopen voor een lekkere duurzame maaltijd. De activiteiten worden gebundeld op de website van de goodfoodclub: www.goodfoodclub.nu/agenda.

Natuur en Milieufederatie Utrecht (NMU)

• Op 24 mei organiseert de federatie een excursie naar voedselbos Ons Dorpje Overeind in Schalkwijk. Via Plan Boom hebben we dit voedselbos een financiële bijdrage kunnen geven voor realisatie. Voedselbossen dragen bij aan biodiversiteit in het landelijk gebied.
  • Het nieuwe seizoen Heuvelrugtuinen is gestart. Dit is een initiatief van de NMU dat nu ook in andere delen van Nederland wordt opgepakt. Op en om het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug wordt iedereen opgeroepen hun tuin om te toveren tot een Heuvelrugtuin. Ook de tuincentra doen weer mee: daar kan iedereen wilde en inheemse Heuvelrugplanten kopen. Het doel van het project is bewoners bewuster te maken van het feit dat ze in een Nationaal Park wonen en dat ze zelf kunnen bijdragen aan meer biodiversiteit, een goed klimaat en betere waterhuishouding met hun buurt of tuin.