2.000 borden gratis soep tijdens Damn Food Waste Zwolle

25 september 2014

2.000 borden gratis soep tijdens Damn Food Waste Zwolle

1400320_829593563752658_1802275531088935493_o

Afgelopen zaterdag vroeg Damn Food Waste op het Grote Kerkplein in Zwolle aandacht voor voedselverspilling. Grote pannen DiscoSoep vormden het middelpunt, maar er was meer! Op de markt lieten verschillende regionale ondernemers en groene initiatieven zien hoe je op een creatieve en leuke manier met voedsel om kunt gaan. Daarnaast was er gezellige muziek, een spannende cook-off en konden bezoekers allerlei lekkere en bijzondere hapjes proeven.  Ruim 2.000 bezoekers genoten van het event en redden 700 kilo groente van een eindbestemming in de afvalbak.

Tijdens een fijn nazomerzonnetje begint DJ-collectief Soulclap aan haar eerste beats. De vrijwilligers roeren nog eens door de grote pannen DiscoSoep en ondernemers uit Overijssel richten hun marktkraam in. Bezoekers druppelen één voor één het Grote Kerkplein op. Om 12.00 uur deelt wethouder Filip van As het allereerste kopje soep uit en barst het festival in alle hevigheid los.

Verschillende activiteiten
Voor de ruim 2.000 bezoekers was er van alles te doen. Zo konden zij bijvoorbeeld geitenvlees, sprinkhanen, meelwormen, onkruidenboter, fruit smoothies, ganzenbitterballen en bloedworst proeven bij lokale ondernemers. Groene initiatieven lieten in de GroenteOase zien hoe je je eigen voedsel kunt verbouwen. Op het Doe-plein konden bezoekers hun voetafdruk op hun omgeving bepalen, op de foto gaan als nieuwe aardappeleter en een voedselmaatje zoeken. Daarnaast streden koks tegen elkaar in een cook-off van waste producten.

Damn Food Waste
Damn Food Waste tourt door het hele land en deed eerder Amsterdam en Groningen aan. Doel van het event is aandacht vragen voor voedselverspilling. De DiscoSoep bestond uit producten die om cosmetische of andere redenen niet in de verkoop gaan, terwijl ze eigenlijk nog hartstikke goed zijn. Vrijwilligers haalden op donderdag de oogst binnen die nog bij telers op het land lagen. Op vrijdag wasten en sneden zij alle groente in de keuken van Landstede tot soepgroente. Bijna het hele evenement draaide op de inzet van vrijwilligers en ondernemers.

Damn Food Waste Zwolle is een initiatief van FoodGuerilla (OneWorld), Voedingscentrum, Youth Food Movement, Wageningen UR, Feeding the 5000/EU Fusions, Provincie Overijssel, Natuur en Milieu Overijssel, Partij voor Cultuur en Groenkapje

Bekijk de foto’s hier