Sir Richard Branson op zoek naar veel belovende groene ondernemingsplannen

17 april 2013

Sir Richard Branson op zoek naar veel belovende groene ondernemingsplannen

Richard Branson is juryvoorzitter van de zevende editie van de Postcode Lottery Green Challenge. Startende, duurzame ondernemers over de hele wereld kunnen zich vanaf vandaag weer opgeven voor deze jaarlijkse, internationale wedstrijd voor groene ondernemersplannen. De winnaar krijgt € 500.000,- om zijn of haar plan te realiseren. Daarnaast wordt € 200.000,- verdeeld over een of twee andere veelbelovende groene vondsten. Tot en met 17 juli is het mogelijk ondernemersplannen in te sturen via www.greenchallenge.info. Op 16 september is de finale in Amsterdam en maakt de jury, onder leiding van Richard Branson, bekend wie er wint.

Richard Branson is als groene ondernemer pur-sang al sinds het begin betrokken bij de wedstrijd. In 2007 nam hij al eens plaats in de jury, dit jaar keert hij terug als juryvoorzitter: “De Postcode Lottery Green Challenge stimuleert ondernemers om met oplossingen te komen voor klimaatverandering: één van de grootste uitdagingen van dit moment. Ik wil iedereen ter wereld met een veelbelovend groen idee oproepen om zich op te geven voor deze prestigieuze wedstrijd. Eén slim en creatief idee kan een groot verschil maken”, aldus Branson.

Selectie
De Postcode Lottery Green Challenge heeft als criteria dat een product of dienst de uitstoot van broeikasgassen vermindert en binnen twee jaar op de markt gebracht kan worden. Inzenders sturen een uitgebreid ondernemersplan in, zodat een deskundige prejury kan beoordelen of het idee levensvatbaar is. Na 17 juli kiest de prejury vijf tot zeven finalisten.

Op maandag 16 september presenteren de finalisten hun plannen in Amsterdam voor de internationale vakjury onder leiding van Richard Branson. Organisator de Postcode Loterij wil er met de wedstrijd voor zorgen dat briljante, innovatieve groene producten en diensten, die anders op de plank blijven liggen, het grote publiek bereiken en zo bijdragen aan het terugdringen van de klimaatverandering.

Succesvolle eerdere winnaars
De afgelopen zes jaar heeft de Postcode Lottery Green Challenge waardevolle innovatieve groene ideeën verder geholpen. Zo ook de Amerikaanse Molly Morse, die vorig jaar de hoofdprijs won. Haar product  – Mango Materials – gebruikt bacteriën om methaan om te zetten in biologisch afbreekbaar plastic. De Nederlander Daan Weddepohl ontving in 2012 de tweede prijs met zijn initiatief Peerby: een online platform voor het lenen van spullen van mensen in je buurt.