Onnodig veel energieverspilling bij kantoren en bedrijven

25 februari 2020

Onnodig veel energieverspilling bij kantoren en bedrijven

Nederland is een van de meest verlichte landen ter wereld. Met de Nacht van de Nacht campagne van de Natuur en Milieufederaties proberen we Nederland (langzaam) weer wat donkerder te maken. Een donkerder Nederland is beter voor het klimaat, onze biologische klok, voor de dieren en bespaart ook nog eens veel geld.

Veel kantoorverlichting blijft branden

Bij de Natuur en Milieufederaties krijgen we regelmatig mails binnen met vragen over verlichting die blijft branden in kantoren. Het onnodig laten branden van licht is energieverspilling. Naar schatting kunnen kantoren en winkels 536 miljoen kWh aan elektriciteit besparen door lichten te doven als er niemand meer is. Bij deze schatting gaan we ervanuit dat zo’n 10% licht onnodig brandt. Die 536 miljoen kWh komt overeen met het elektriciteitsverbruik van zo’n 150.000 huishoudens; het totale verbruik van alle inwoners van Arnhem. Door bijvoorbeeld te werken met sensors kunnen bedrijven alleen hier al 70 miljoen euro op besparen.

Waarom brandt er lang na kantoortijd nog zoveel verlichting en wat kunnen we hiermee aan energie besparen? Tros Radar verslaggever Fons Hendriks steekt zijn lichtje op.

Reclameverlichting

In de afgelopen jaren zie je dat gemeenten steeds bewuster en duurzamer gaan verlichten. Lantaarnpalen verdwijnen waar ze niet nodig zijn. Ze worden vervangen door energiezuinige ledlampen en ze worden gedimd in de daluren en gedoofd in de nacht waar het kan. Bij bedrijven zie je een tegenovergestelde ontwikkeling. Doordat ledverlichting stukken goedkoper is, laten steeds meer bedrijven de reclameverlichting of de verlichting van gebouwen de hele nacht branden. En dat is nergens voor nodig. Bedrijven die om 3 uur ’s nachts nog reclame maken, zijn eigenlijk antireclame voor zich zelf aan het maken. Maar het kan ook anders. Dat laat het bedrijf Interbest zien, de marktleider op gebied van reclamemasten. Op ons verzoek doven ze iedere nacht alle 350 lichtmasten tussen 2 en 5 uur ’s nachts omdat er dan nog nauwelijks verkeer langskomt.

Tags:

Kijk hier voor tips om lichtvervuiling te voorkomen