Natuur en Milieufederaties willen meer onderzoek naar schaliegas

24 april 2013

Natuur en Milieufederaties willen meer onderzoek naar schaliegas

Vandaag debatteert de Tweede Kamer over het onderzoek van het ministerie van Economische Zaken naar de risico’s van schaliegasboringen. Volgens milieu- en bewonersorganisaties is de uitvoering van het onderzoek niet voldoende om een goede afweging van de risico’s te kunnen maken. Bovendien plaatsen zij grote vraagtekens bij de haalbaarheid van 1 juli als datum waarop het onderzoek moet zijn afgerond.

De Natuur en Milieufederaties pleiten daarom samen met Greenpeace, het Wereld Natuurfonds, Natuur en Milieu, Landschapsbeheer Nederland en Milieudefensie voor een uitbreiding en verlenging van het onderzoek dat op dit moment onder regie van het ministerie van Economische Zaken wordt uitgevoerd naar de risico’s van schaliegas. Ook het moratorium op (proef) boringen dient verlengd te worden.
Om dit verzoek kracht bij te zetten wordt vanmiddag op het Plein in Den Haag een zes meter hoge schaliegasboortoren gebouwd en worden Kamerleden geconfronteerd met de impact van het boorproces.

Petitie gestart Milieudefensie is vorige week een petitie tegen schaliegasboringen gestart. Deze is binnen 1 week al door meer dan 10 duizend mensen ondertekend.