Ga mee op avontuur in het donker tijdens Nacht van het Wad zaterdag 18 december

13 december 2021

Ga mee op avontuur in het donker tijdens Nacht van het Wad zaterdag 18 december

Ontdek de donkerte van het waddengebied tijdens de Nacht van het Wad op zaterdag 18 december! Beleef de ultieme duisternis en de stilte van dit unieke gebied. Met deze bijzondere nacht vragen we aandacht voor duisternis in het waddengebied en willen we de bewustwording over de noodzaak van die duisternis vergroten.

Tijdens de Nacht van het Wad worden vier keer per jaar uiteenlopende evenementen georganiseerd langs de waddenkust. Nacht van het Wad is onderdeel van Nacht van de Nacht, Natuur en Milieufederatie Noord-Holland, Friese Milieufederatie en Natuur en Milieufederatie Groningen.

Activiteiten

Tijdens de Nacht van het Wad worden er diverse activiteiten georganiseerd. Zo kun je bijvoorbeeld een gratis glow in the dark wandeling maken in Dark Sky Park Lauwersmeer of meedoen met een wadlooptocht in Noordpolderzijl.

Bekijk hier alle activiteiten

Livestream

Hoe verkenden wij de sterren door de eeuwen heen? En waarom hebben wij zo’n behoefte aan kunstlicht? Je hoort het tijdens de livestream van 17.00 uur tot 18.00 uur. De stream is te volgen op YouTube. Je kunt je hier aanmelden.

Alex Hin, sterrenkundestudent aan de Rijksuniversiteit Groningen, laat zien hoe we door de eeuwen heen onze sterren verkenden. Het lijkt alsof er steeds minder sterren zijn, maar in werkelijkheid is de sterrenhemel veel mooier dan wij eigenlijk verwachten. Daarna spreekt Richard Boerop van Clafis Ingenieus over het belang van donkerte voor de flora en fauna. Wat kun jij doen om lichthinder te voorkomen en daarmee de flora en fauna te beschermen?

Bekijk hier de livestream

Tags: