Ervaar het donker als nooit tevoren

Ervaar het donker als nooit tevoren

Laat het donker donker en ontdek hoe mooi de nacht is tijdens (en rond) de Nacht van de Nacht op 29 oktober. De Nacht van de Nacht is een jaarlijks evenement georganiseerd door de Natuur en Milieufederaties.

Tijdens de Nacht van de Nacht worden er door het hele land evenementen georganiseerd in het donker om aandacht te vragen voor lichtvervuiling en energiebesparing op verlichting. Om een beeld te geven van de creatieve en unieke evenementen tijdens deze nacht zetten we graag enkele activiteiten van de Natuur en Milieufederaties in de (gedoofde) spotlight.

Utrecht: Volg de ledlichtjes over een donker fort

• Tijdstip: 19.30 uur- 22.30 uur
  • Locatie: Fort bij Vechten in Bunnik
  • Toegang is gratis en je kunt de route zelfstandig starten wanneer je wilt

17 oktober 2022

In het donker zelf het Fort bij Vechten ontdekken? Dat kan! Eenmaal per jaar, tijdens de Nacht van de Nacht, op 29 oktober gaat Fort Vechten open in de avonduren. De lichten gaan uit en de sterren worden beter zichtbaar. In het donker kun je een (led) kaarsjes route volgen en onderweg vertellen gidsen je van alles over de historie, de natuurwaarden en de dieren op het fort.

Ook staan er bij de route astronomen die telescopen hebben opgesteld. Door deze telescopen kun je, als we geluk hebben met het weer, turen naar de mooiste sterren.

Drenthe: Meerdere sessies onder leiding van Vincent Bijlo

• Tijdstip: 19.30 uur- 22.00 uur
  • Locatie: Hunebedcentrum in Borger
  • Toegang is gratis, aanmelden is wel verplicht

17 oktober 2022

Tijdens de Nacht van de Nacht, willen we samen met jou, stil staan bij het belang van duisternis. Op een toepasselijke plek, bij het Hunebedcentrum in Borger, zijn de oerkrachten van Drenthe goed te voelen. Onder leiding van Vincent Bijlo: cabaretier, schrijver, podcastmaker en ambassadeur van Nacht van de Nacht, dompelen we je onder in het donker. Met interessante sessies verkennen we het snijvlak en eventuele wrijving tussen het behoud van duisternis en belangen van de toeristische sector. Naast de inhoud gaan we het donker beleven: kies tussen een verhaal rond het vuur, een nachtelijke wandeling, een akoestisch optreden van de (Drentse) Nederpopgroep Hiigo of een digitale lezing van Johan Eklöf in de bioscoopzaal.

Noord-Holland: Ervaar het donker in ARTIS

• Datum: donderdag 27 oktober
  • Tijdstip: 19.30 uur- 22.00 uur
  • Locatie: Artis in Amsterdam
  • Prijs per kaartje: €15,- (Voor leden van ARTIS is het evenement gratis te bezoeken)

17 oktober 2022

Dit jaar vindt de Nacht van de Noord-Hollandse natuur plaats op donderdagavond 27 oktober (19.30 – 22.00 uur) in ARTIS. Hier kun je deze avond het donker leren kennen en zie je hoe belangrijk het donker en de natuur is voor het welzijn van mens en dier. Bovendien is dit het perfecte moment om de Nacht van de Nacht alvast in te luiden. Het wordt een gevarieerd programma vanuit het ARTIS-Planetarium waar je verzekerd bent van een heldere sterrenhemel. Met onder andere singer-songwriter Tim Knol, dichter en theatermaker Marjolijn van Heemstra en neurofysioloog Prof. Joke Meijer. En nog unieker: je krijgt een korte avondwandeling door ARTIS in het donker! Zo ervaar je donkerte en natuur van dichtbij.

Meer informatie en kaartverkoop

Limburg: Lezing en donkere wandeling door natuur en stad

• Datum: zaterdag 29 oktober
  • Tijdstip: 19.30 uur- 22.00 uur (inloop vanaf 19:00)
  • Locatie: Weerstand in Roermond (bij Pop-Up De Groene Transformator)
  • Toegang is gratis

17 oktober 2022

Op uitnodiging van Natuur en Milieufederatie Limburg zal de Limburgse schrijfster Puck Füser speciaal voor deze avond een kort verhaal over het donker schrijven. Tijdens de avond zal ze dit persoonlijk voordragen. Aansluitend gaan we het donker beleven en ervaren tijdens een wandeling van ongeveer 1,5 uur door natuur en stad. Terug op locatie wordt de landelijke campagne van Nacht van de Nacht tegen lichtvervuiling voor de komende winter feestelijk onthuld, wordt er stil gestaan bij persoonlijke impact en is er tijd om samen onder het genot van een drankje de nacht af te sluiten. Trek een warme trui aan! De wandeling gaat ook door bij regenachtig weer.

Meer informatie en aanmelden

Er zijn nog veel meer activiteiten te beleven! Zoek een activiteit bij jou in de buurt en doe mee met de Nacht van De Nacht 2022!