Doe jij het licht uit op 26 oktober?

23 mei 2019

Doe jij het licht uit op 26 oktober?

Afgelopen jaar was de Nacht van de Nacht groter dan ooit! Door heel Nederland werden er 510 evenementen georganiseerd in het duister waar meer dan 47.000 mensen van hebben kunnen genieten. Meer dan 400 organisaties werkten mee aan de Nacht van de Nacht. Sterrenclubs, wandelverenigingen, Forten, natuurgebieden, boswachters, restaurants, natuurfotografen. Ook doofden gemeenten en bedrijven op 310 plekken reclameverlichting en aanlichting van gebouwen tijdens de Nacht van de Nacht.

Doet mee als organisatie

In de Nacht van zaterdag 26 oktober organiseren de Natuur en Milieufederaties voor de 15e keer de Nacht van de Nacht. Door het hele land worden er honderden nachtelijke activiteiten georganiseerd waarbij deelnemers de schoonheid van de nacht kunnen ervaren. Ook doven veel gemeenten en bedrijven aanlichting van gebouwen en bruggen en laten bekende landmarks de lampen uit.
Doet jullie organisatie dit jaar mee? Meld jullie activiteit nu alvast aan op de website.

Lichthinder en energiebesparing

Nederland is een van de meest verlichte landen ter wereld. Echte duisternis is er bijna niet meer te vinden. Hierdoor wordt het zien van een sterrenhemel steeds zeldzamer en raakt het ritme van (nacht)dieren en mensen verstoord. Veel aanlichting van gebouwen, reclameverlichting langs wegen en wegverlichting brandt de hele nacht door terwijl er nauwelijks iemand langs komt. Dat kan minder en slimmer! Met nieuwe technieken kun je wegverlichting dimmen of juist aanzetten als er een fietser of auto langs komt. Met nieuwe technologie kunnen gemeenten en bedrijven ook veel energie en geld besparen en kan lichthinder worden voorkomen. Met de Nacht van de Nacht vragen de Natuur en Milieufederaties aandacht voor onnodige lichthinder en energiebesparing op verlichting.

Tags: