25 jaar Samen Sterk: Petra Souwerbren over Natuur en Milieu Gelderland

25 jaar Samen Sterk

De Stichting Natuur en Milieufederaties bestaat dit jaar 25 jaar. Samen maken we ons al 25 jaar sterk voor mooie en duurzame provincies. Dit vieren we met onze twaalf federaties doormiddel van verschillende inspirerende verhalen. Iedere maand gaan we in gesprek met een directeur van een federatie. We staan stil bij bijzondere momenten uit ons bestaan en kijken naar de toekomst.

1 maart 2022

Op welke manier draagt de Natuur en Milieufederaties als overkoepelende, landelijke stichting bij aan de onderlinge samenwerking en verbinding van de twaalf provinciale federaties? Die vraag staat centraal in de rubriek 25 jaar Samen Sterk.

Met deze keer: Petra Souwerbren, directeur van Natuur en Milieu Gelderland.

Vroeger en nu

Petra, waarom is jouw federatie ontstaan?

“We zijn in hetzelfde jaar ontstaan als de federaties in Limburg en Drenthe. Het begon allemaal met de voorloper van Natuur en Milieu Gelderland: de Gelderse milieuraad. Dat was in juli 1971, de tijd dat er internationaal veel aandacht kwam voor milieuproblemen. Het rapport voor de Club van Rome verscheen bijvoorbeeld.  In de provincies ontstonden ook milieuorganisaties met specifiek aandacht voor milieuproblemen.”

Wat maakt Gelderland anders dan andere provincies? Tegen welke specifieke uitdagingen loop je daardoor aan?

“Gelderland is een provincie die zich met twee grote sectoren onderscheidt. Ten eerste heeft het een groot areaal aan natuur. Bijna de helft van de provincie bestaat uit natuurgebieden. Daarnaast is Gelderland ook een grote landbouwprovincie. Het zijn twee vormen van grondgebruik die voor ons belangrijk zijn. Ook kent Gelderland in het bijzonder de papierindustrie en agrifoodindustrie.”

“Wij zitten ons fors in voor natuurinclusieve landbouw. Wat nieuw is, is veel verstedelijking. De uitdaging is dat we heel scherp moeten zijn op zuinig ruimtegebruik. De nieuwe functies moeten de natuur en het landschap niet aantasten. Of ze moeten goed worden ingepast.”

Vereniging

Natuur en Milieu Gelderland is een van de weinige federaties die een vereniging is. Hoe zit dat?

“In 2015 hebben we bewust voor gekozen voor een vereniging. Dat had te maken met het idee dat je als vereniging meer binding hebt met je achterban en dat het democratisch orgaan is. Het is voor ons belangrijk dat we onze wortels zo goed mogelijk verankeren, ook op lokaal niveau in Gelderland. We willen mensen betrekken bij ons werk. De vereniging stelt ons beleidsplan vast. Het is belangrijk dat je met je leden overeenstemming hebt waar je aan wil werken.”

“We gebruiken het motto: tussen staat en straat. Ons hart ligt in de provincie, maar we kunnen alleen onze positie innemen als we ook samen landelijk opereren.”

Petra Souwerbren

Collectieve ontwikkeling

Wat betekent 25 jaar samenwerking voor jou?

“Ik denk dat samenwerking belangrijk is om kennis te delen. De kennis en kunde kun je dan optimaal gebruiken. Daarnaast is samenwerking ook prettig in de faciliterende zin. Je kunt sneller professionaliseren en efficiënt zijn. We kunnen zaken collectief ontwikkelen. Mijn medewerkers voeren ook landelijke taken uit, bijvoorbeeld voor het thema Energie. Het draagt bij aan de landelijke kennisontwikkeling.”

De Nationale Postcodeloterij steunt de Natuur en Milieufederaties al 25 jaar. Op welke manier heeft de loterij Gelderland geholpen?

“De loterij helpt op verschillende manieren. Het helpt bijvoorbeeld bij projectontwikkeling. Het helpt om bij urgente dossiers extra inzet te kunnen doen, zoals lobbyen of ruimtelijke procedures voeren. Een voorbeeld van zo’n ruimtelijke procedure is de verlenging van de snelweg A15. Die zal dwars door Natura 2000-gebied Rijntakken komen. We voeren een procedure om dat van tafel te krijgen. Naast alle uren die daar in gaan zitten, moeten we ook deskundige rapporten laten maken. Daarvoor gebruiken we het geld van de Nationale Postcodeloterij.”

Toekomstperspectief

Hoe kijk je naar de toekomst?

“Het gaat om de verhouding tussen economie en ecologie. Kunnen we de situatie echt nog ombuigen? Nu weegt economie vaak zwaarder dan ecologie. Kunnen we onze keuzes zo aanpassen dat ecologie altijd gewaarborgd wordt? Daar ligt voor mij de uitdaging.”

“Het komt voort uit een innerlijk gevoel: ik wil me inzetten voor rechtvaardigheid. Ik vind dat ieder mens toegang tot voedsel en een gezonde leefomgeving moet hebben. En dat de mens zich in een gezonde relatie tot de aarde moet verhouden. Die twee dingen hangen met elkaar samen. Als rijke werelddelen zich beter tot de draagkracht van de aarde verhouden dan zal dat ook leiden tot meer rechtvaardige toegang.”

Met dank aan de Nationale Postcode Loterij