AllThings.bio: samen timmeren aan een bio-economie

AllThings.bio

De Natuur en Milieufederaties zijn, samen met 13 Europese partners, aan de slag gegaan om de bio-economie aan terrein te laten winnen. In het Europese Horizon 2020 project ‘Alltings.bioPRO’ is via co-creatie met burgerpanels een app én een Serious Game ontwikkeld om burgers voor te lichten over bio-economie, maar ook om meningen en ideeën over het onderwerp op te halen. De serious game Mission BioHero en de Label BioHero app zijn nu beschikbaar in de App Store en Google Play Store!

Bio-economie

In een bio-economie krijgen plantenresten, maisafval of bamboepulp een tweede leven als bijvoorbeeld een boterhamzakje of shampoofles. Daar kijk je misschien even wat gek van op, maar het is wél de toekomst. Onze huidige economie, die draait op fossiele brandstoffen, is namelijk niet houdbaar: onze bronnen raken op en onze planeet raakt vervuild. Een bio-economie waar we onze grondstoffen uit biomassa halen, heeft meer kans van slagen. Maar dan moeten we het wel goed inrichten met z’n allen.

Co-creatie met burgerpanels

De wensen, behoeften en gewoontes van inwoners spelen een enorme rol in de vormgeving van zo’n bio-economie. Hoogste tijd dus om ze hier actief bij te betrekken. En dat is precies wat er gebeurt in het Europese Horizon 2020 project AllThings.bioPRO: in samenwerking met burgerpanels en expertgroepen uit 4 Europese landen ontwikkelden we een Serious Game én een smartphone app over bio-economie. De app én de game halen informatie op die gebruikt wordt om de bio-economie verder te ontwikkelen. Tegelijkertijd moeten de game en app gebruikers informeren over de bio-economie: welke uit biomassa gemaakte alternatieven zijn er nu voor producten die gemaakt zijn van fossiele grondstoffen en welke keuze kan ik daarin dan maken?

De game: Mission BioHero

In (ook beschikbaar in het Nederlands) ondersteunt de speler de mensheid in haar zoektocht naar een volledig biobased levensstijl. De game bestaat uit acht campagnes, elk gericht op een specifiek thema, waarbij de speler kennismaakt met de bio-economie, ecolabels, greenwashing en ideeën aanreikt om gewoontes ten goede te veranderen. De campagnes bevatten activiteiten zoals quizzen en mini-games. Iedereen met een mobiele telefoon of tablet kan Mission BioHero spelen.

Download:
Voor Android  Voor Apple

De app: Label BioHero

Met Label BioHero kunnen (eco-)logo’s, keurmerken en EU-certificatieschema’s worden gescand of handmatig in het zoekveld worden ingevoerd. De app geeft vervolgens informatie over waar het (milieu)keurmerk voor staat, op welke producten het voorkomt, welke criteria het bestrijkt, wat het garandeert en wie eigenaar of exploitant van het keurmerk is. Concreet richt het zich op non-food, biobased producten en textiel gemaakt van biologisch katoen. De app is alleen beschikbaar in het Engels.

Download:
Voor Android Voor Apple

Spelen!

Benieuwd naar de game en de app? Download ze! Zowel in de Google Play Store als in de App Store kun je de game en app vinden. Iedereen met een mobiele telefoon of tablet kan Mission BioHero spelen en de Label BioHero app gebruiken. Klik op onderstaande links om deze te downloaden (werkt alleen op mobiel):

Projectpartners

Agentschap voor Hernieuwbare Hulpbronnen (FNR e.V.) | DE (coördinatie); BTG Biomassa Technologie Groep BV | NL; Wissenschaftsladen Bonn e.V. | DE; Stichting iCons | HET; nurogames GmbH | DE; Prospex Instituut | ZIJN; Instituut voor Baltische Studies | EE; Mode voor Goed BV | NL; Stichting De Natuur – en Milieufederaties | NL; Milieueducatiecentrum Tartu | EE; Vetenskap & Allmanhet | SE; Intercultureel Laboratorium van Ricerca en Promozione della Condizione (H)umana | HET

Allthings.bioPRO wordt gefinancierd door de Bio-based Industries Joint Undertaking (BBI-JU) in het kader van het EU Horizon 2020 onderzoeks- en innovatieprogramma (subsidienummer 887070). De JU krijgt steun van het onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon 2020 van de Europese Unie en het Bio-based Industries Consortium.

Nieuws over het project