Zalm-migratieproject wint Pluk van de Plettefletprijs in Limburg

28 februari 2013

Zalm-migratieproject wint Pluk van de Plettefletprijs in Limburg

Uit de acht nominaties voor de Limburgse Pluk van de Petteflet Natuurprijs 2013 heeft de jury bestaande uit de GroenHuis-partners Ester Wolters (Milieufederatie Limburg), Sylvia Spierts (IVN-consulentschap), Sandi Mackowiak (IKL) en Olaf Op den Kamp (Natuurhistorisch Genootschap Limburg) de drie beste ideeën gekozen. Winnaar is het zalm-migratieproject dat is ingediend door Thijs Belgers uit Vlodrop. Dit project gaat door naar de landelijke finale en maakt kans op de hoofdprijs van 3.000 euro.

De jury is erg onder de indruk van de hoge kwaliteit van alle Limburgse inzendingen. Desondanks is de keuze voor de prijswinnaar unaniem. De drie beste Limburgse ideeën ontvangen het boek Pluk van de Petteflet en een geldbedrag van 100, 75 of 50 euro (respectievelijk 1ste, 2de en 3de prijs). Voor de prijswinnaar is er tevens een beeldje van Pluk. De twaalf provinciale finalisten maken kans op de landelijke hoofdprijs, die bestaat onder meer uit een geldbedrag van 3.000 euro voor uitvoering van het initiatief.

De prijswinnaars in Limburg zijn: 1e plaats: Zalm-migratieproject (ingediend door Thijs Belgers)

De jury is zeer te spreken over dit bijzondere project en is van mening dat het project het meeste recht doet aan de voorwaarden van de Pluk van de Petteflet Natuurprijs. Dit grensoverschrijdende project wordt uitgevoerd door een vrijwilligersgroep van circa twintig Nederlanders en Duitsers. Zij houden zich bezig met de kweek, het uitzetten, het controleren en de monitoring van de zalmen in de Roer. De vrijwilligers zorgen ervoor dat de populatie van de zalm ondanks alle watervervuiling, aanleg van waterkrachtcentrales en stuwen en verlies van paaigebieden in deze rivier blijft bestaan. Net als Pluk van de Petteflet zijn zij niet te stuiten. Zo pleiten ze al jarenlang bij de Duitse, Belgische en Nederlandse overheden om waterkrachtcentrales visvriendelijk(er) te maken. Zij gaan zelfs zover dat zij de vissen per auto vervoeren langs niet-passeerbare stuwen in de rivier.

2e plaats: Kunstnest visarend (ingediend door Ellen Luijks)
Dit project probeert de prachtige visarend ertoe te verleiden om in Nederland te gaan broeden. Na de zeearend is het hoog tijd dat ook deze vogel naar Nederland komt. Het plan omvat een kunstnest in natuurgebied Kempen~Broek, dat wordt gemaakt door een groep vrijwilligers. Het mogelijke broedsucces wordt hiermee een succes van de hele omgeving. De jury hoopt van harte dat dit project toch gerealiseerd kan worden, zodat we over een paar jaar In Nederland kunnen genieten van deze prachtige majestueuze vogel.

3e prijs: Onderhoud boomgaarden in wijken Maastricht (ingediend door Tineke de Jong) Vol overgave zet de werkgroep natuurbeheer van het IVN Maastricht zich al jaren in voor het onderhoud van boomgaarden in wijken van Maastricht. Zo zorgen zij er samen met de buurtbewoners voor dat cultuurhistorische elementen (boomgaarden om dorpsranden) en groene stapstenen voor flora en fauna behouden blijven in een drukke stad als Maastricht.

De werkgroep houdt zich bezig met het snoeien van de bomen, het geven van snoeicursussen en het organiseren van een boomplantdag. De jury is onder de indruk van het enthousiasme en de inzet van deze groep vrijwilligers die er voor zorgt dat de groene oases behouden blijven en het woongenot in de stad verbeterd wordt.

Landelijke verkiezing
De landelijke jury zal in maart 2013 uit alle provinciale genomineerden drie tot vijf kandidaten aanwijzen. Vervolgens mag het publiek oordelen over de genomineerden. Degene die via internet de meeste stemmen weet te vergaren, wint de landelijke geldprijs van 3.000 euro. In april 2013 maakt het radioprogramma Vroege Vogels bekend welk idee de landelijke Pluk van de Petteflet Natuurprijs heeft gewonnen.

Pluk van de Petteflet Natuurprijs

De Pluk van de Petteflet Natuurprijs is een initiatief van het programma Vroege Vogels en De Natuur en Milieufederaties. De prijs is bestemd voor mensen die zich concreet inzetten voor natuur en landschap. De Natuur en Milieufederaties willen met de prijs laten zien dat veel mensen zich in Nederland actief inzetten voor hun leefomgeving. Bij de Pluk van de Petteflet Natuurprijs gaat het om een idee dat recent is uitgevoerd of een initiatief waarvan de uitvoering in volle gang is. De prijs is bestemd voor een persoon of een organisatie.

De prijs is vernoemd naar het gelijknamige kinderboek uit 1971 van schrijfster Annie M.G. Schmidt en illustrator Fiep Westendorp. In het boek zet de hoofdrolspeler Pluk zich met succes in om het betegelen van een groen gebiedje achter de Petteflet te voorkomen. De zoon van Annie M.G. Schmidt, Flip van Duijn, is landelijk juryvoorzitter.