‘Windmolentje van Ijburg’ wint Pluk van de Pettefletprijs Noord-Holland

8 maart 2013

‘Windmolentje van Ijburg’ wint Pluk van de Pettefletprijs Noord-Holland

Initiatiefnemer Joris Vermeulen krijgt de prijs voor het initiatief ‘kavel 1’ op IJburg, Amsterdam. Het braakliggend terrein, dat leeg blijft door de crisis, gaat omgetoverd worden tot een (tijdelijke) natuurlijke speel- en ontmoetingsplek. Joris Vermeulen kreeg de prijs, bestaande uit een beeldje van Pluk van de Petteflet en een aanmoedigingsprijs van 250 euro overhandigd door de juryvoorzitter Erna Krommendijk van Milieufederatie Noord-Holland.

De prijsuitreiking was tijdens de Groene inspiratie dag door de initiatiefnemers van Kavel 1 op locatie georganiseerd. Het windmolentje, door de leerlingen van Daltonschool Neptunus gemaakt (naar ontwerp van Joost Conijn) is geplaatst door groenwethouder Nevin Özütok. Joris Vermeulen en Kavel 1 gaan namens Noord-Holland door naar de landelijke verkiezing. De twaalf provinciale finalisten maken kans op de landelijke hoofdprijs, die bestaat onder meer uit een geldbedrag van 3.000 euro voor uitvoering van het initiatief.

‘Kavel 1’ op IJburg, Amsterdam
De jury, bestaande uit Stephan Roest (rtvnh), Nynke Sminia (NME Zaanstreek) en Erna Krommendijk (MNH en juryvoorzitter), is gecharmeerd van de inzet voor het benutten van een braakliggend terrein met een combinatie van natuur, voedsel, landbouw en groene energie. Door samen te werken met scholen in de buurt komen kinderen in aanraking met deze onderwerpen. Saillant detail in het project is dat er een klein educatief windmolentje geplaatst gaat worden. En dat heeft tot veel ophef geleid vanwege het windmolenbeleid van de provincie. De vraag was opeens of het molentje er wel mocht komen. De provincie heeft mede naar aanleiding van de acties op IJburg besloten wel vergunningen af te geven voor kleine windmolens.

Joris kreeg de prijs dinsdagmiddag 5 maart tijdens de Groene inspiratiemiddag van Kavel 1. Het door de leerlingen van Daltonschool Neptunus (mee) gemaakte molentje werd door Nevin Özütok op zijn sokkel geplaatst. De kleinsten konden alvast beginnen met het schilderen en vullen van bloempotjes en alle buurtbewoners konden hun wensen voor de Kavel kwijt in de tent.

Over de Pluk van de Petteflet natuur en landschapsprijs
De landelijke natuur en landschapsprijs van € 3.000,- is bestemd voor mensen die zich concreet inzetten voor natuur en landschap. Met deze prijs willen de natuur en milieufederaties laten zien dat veel mensen zich in Nederland hier actief voor inzetten. Het gaat om een idee dat recent is uitgevoerd of waarvan de uitvoering gaande is. De prijs is bestemd voor een persoon óf organisatie.

Landelijke verkiezing
De landelijke jury zal in maart 2013 uit alle provinciale genomineerden drie tot vijf kandidaten aanwijzen. Vervolgens wint diegene die via internet de meeste stemmen weet te vergaren. Naast de geldprijs van € 3.000,-  ontvangt de winnaar een set unieke litho’s van Fiep Westendorp. In april 2013 maakt Vroege Vogels bekend welk idee de Pluk van de Petteflet Natuurprijs gewonnen heeft.

Boek
De prijs is vernoemd naar het gelijknamige kinderboek uit 1971 van schrijfster Annie M.G. Schmidt en illustrator Fiep Westendorp. In het boek zet de hoofdrolspeler Pluk zich met succes in om het betegelen van een groen gebiedje achter de Petteflet te voorkomen. De zoon van Annie M.G. Schmidt, Flip van Duijn, is landelijk juryvoorzitter.